Abstract:
با شیوع همهگیری کووید-19 فشار زیادی بر پایداری زنجیره تأمین مراکز خدمات درمانی وارد شد. ازاینرو هدف تحقیق حاضر شناسایی و طراحی مدل عوامل مؤثر بر پایداری زنجیره تأمین مراکز خدمات درمانی در دوران کووید-19 با استفاده از رویکرد تحلیلی نوین مدلسازی ساختاری-تفسیری است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. اطلاعات از منابع کتابخانهای و میدانی جمعآوری شدهاند و از طریق نظرات خبرگان اعتبارسنجی شده است. سپس برای تحلیل روابط بین عوامل شناسایی شده و سطحبندی آنها از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 39 عامل که در 8 دسته از فرآیندهای زنجیره تأمین شامل مدیریت ظرفیت، مدیریت تکنولوژی، مدیریت محیط، مدیریت ارائه خدمات، مدیریت مالی، مدیریت مخاطره، مدیریت رویداد و مدیریت ارتباط با مشتری دستهبندی شدهاند، بر پایداری زنجیره تأمین مراکز خدمات درمانی در دوران کووید-19 تأثیرگذارند. همچنین نتایج سطحبندی این فرآیندها با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری نشاندهنده یک مدل پنج سطحی است که در آن مدیریت ظرفیت با بیشترین تأثیر در سطح اول و مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت رویداد با کمترین تأثیر در سطح پنجم قرار میگیرند. در نهایت نیز پیشنهادهایی به مدیران مراکز خدمات درمانی جهت حفظ پایداری زنجیره تأمین در این مراکز ارائه میگردد.
With the accession of Covid-19 epidemic, a lot of pressure was put on the stability of the supply chain of health care centers. Therefore, the purpose of this study is to identify and design a model of factors affecting the stability of the supply chain of health care centers in the Covid-19 era using the new analytical approach of interpretive structural modelling (ISM). This research is an applied and descriptive research. The information is collected from library and field sources and validated through expert opinions. Then, the interpretive structural modelling approach is used to analyze the relationships between the identified factors and their rating. The research results indicate that 39 factors which are classified into 8 categories of supply chain processes (namely, capacity management, technology management, environment management, service delivery management, financial management, risk management, event management and customer relationship management) affected the stability of the supply chain of health care centers during the Covid-19 era. Also, the results of ISM ratings of these processes show a five-level model in which capacity management with the most impact occupies the first level and customer relationship management and event management with the least impact are in the fifth level. Finally, some suggestions for supply chain stability maintenance are presented to the managers of health care centers.
Keywords:
مراکز خدمات درمانی
،
مدلسازی ساختاری-تفسیری
،
پایداری زنجیره تامین
،
کووید-19
COVID19
،
Supply Chain Stability
،
Interpretive Structural
،
health care centers