Abstract:
سابقۀ برنامه¬ریزی درسی در دنیا به بیش از یک قرن می¬رسد، اما این رشته در ایران عمری بیش از چند دهه ندارد. با این حال در همین عمر کوتاه توانسته است جایگاه و مؤثر بودن خود را در بین همۀ علوم نظری باز نماید و مهمترین نقشی که داشته است تعیین مرز میان دانش و آموزش هر یک علوم بوده است. از جمله در رشتۀ علمی جغرافیا با همه تفاوت¬ها و شباهت¬هایی که با سایر علوم دارد این مرزبندی توانسته است گوشه¬ای از توانایی¬های ذاتی آن را آشکارتر نماید. سابقۀ تولید برنامۀ درسی جغرافیا را به طور علمی می¬توان به 70 سال قبل یعنی زمانی که آموزش و پرورش نوین ایران شکل گرفت نزدیک کرد. با این حال، تا حدود سال 1375 آموزش جغرافیا در ایران با تأکید بر شیوه¬های توصیفی انجام می¬شد تا اینکه در این سال هم¬پای با شکل¬گیری جریانی از برنامه¬ریزی درسی به شکل علمی و مدون در نظام آموزشی، نوعی رفرم در تولید برنامه¬های درسی مدون شکل گرفت و به این صورت اولین سند برنامه¬ریزی درسی جغرافیا در این سال تولید شد و از دل این برنامه درسی متناسب با دوره¬های تحصیلی و پایه¬های تحصیلی، برنامه-های دیگری استخراج شد و آموزش جغرافیا به عنوان یک رویکرد جدید در آموزش¬های رسمی ایران شکل گرفت.
the history of curriculum planning in the world goes back more than a century, but this field in iran is not more than a few decades old. however, in this short life, it has been able to open its position and effectiveness among all theoretical sciences, and its most important role has been to determine the boundary between knowledge and education of each science. for example, in the field of geography, with all the differences and similarities with other sciences, this demarcation has been able to reveal a corner of its inherent capabilities. the history of the production of geography curricula can be scientifically traced back to 70 years ago, when modern education was formed in iran. however, until about 1996, geography education in iran was carried out with emphasis on descriptive methods, until this year, along with the formation of a stream of scientific and codified curriculum planning in the educational system, a kind of reform was formed in the production of codified curricula, and thus the first document of geography curriculum was produced this year, and other programs were extracted from the heart of this curriculum in accordance with the courses and educational bases. geography education was formed as a new approach in official iranian education.
Machine summary:
٤- ساحت هاي تربيت و طرح هاي برنامه درسي بررسي اهداف ساحت هاي تربيتي در دوره هاي مختلف تحصيلي و تأکيد اين اهداف بر يادگيري مهارت هاي پايه ، يادگيري هنرها و حرفه ها، رفتار اخلاقي و منطبق با معيار اسلامي، خداشناسي و خداگرايي و تعهد به يک زندگي مؤمنانه و اخلاقي، توجه به مهارت هاي عقلاني، ذهني و خلاقيت ، کسب مهارت هاي زندگي اجتماعي، داشتن تعهد خانوادگي، محلي، ملي و جهاني، کسب مهارت هاي شهروندي، شناخت قانون اساسي، شناخت روابط انساني و قوانين حاکم بر جوامع ، مشارکت در زندگي اجتماعي، شناخت فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي، شناخت روابط انساني و قوانين حاکم بر جوامع ، محيط شناسي، شناخت محيط زيست و احساس مسئوليت در برابر آن ، خودشناسي، شناخت نظام خلقت و پديده هاي آن به عنوان آيات الهي، يادگيري انجام کارهاي علمي و توسعه دادن به علم ، کشف روابط و الگوهاي رياضي در طبيعت ، استفاده از فناوري و نظام خلقت ، کشورشناسي و درک فرهنگ و تمدن ايران و اسلام و درک هويت ايراني - اسلامي، شناخت تأثير انسان بر محيط طبيعي و اجتماعي و شناخت فناوري اطلاعات و ارتباطات ، همگي يادآور توجه به نظريات مختلف برنامه درسي است .