Abstract:
شهر به عنوان خاستگاه تمدن بشری همواره مورد توجه نظریه پردازان علوم مختلف بوده
است . فضای پیچیده شهر، انسان های اندیشمند را برای رهایی از مشکلات و نارسایی ها در
رسیدن به حد متعالی زندگی به فکر اصلاح و ایجاد ساختارهای جدید شهری وادار نموده
است در هزاره سوم ، فن آوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان
منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن با زندگی مردم عجین گردیده است . ازین رو امروزه
شهر هوشمند و شهر الکترونیک به عنوان راهکار بی بدیل حل معضلات شهری مورد توجه
شهرسازان و مدیران شهری واقع شده است . مقاله حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی و اسنادی
نشان داد رسانه های اجتماعی نقش مهمی به مولفه هایی نظیر مردم هوشمند و جابه جایی
هوشمند در حکمرانی خوب شهری با رویکرد هوشمند سازی دارد. در انتها ضمن نتیجه گیری
از مطالب راهکارها برای تحقق حکمرانی هوشمند خوب شهری مبتنی بر هوشمند سازی
شهری با در نظر گرفتن تاثیرات مثبت رسانه های اجتماعی ارائه گردیده است .
The city as the origin of human civilization has always been considered
by theorists of various sciences. The complex atmosphere of the city has
forced thinking people to think about reforming and creating new urban
structures in order to get rid of problems and failures in reaching a higher
level of life. In the third millennium, information technology as the main
axis of change and development in the world the achievements of the
smart city and the electronic city have been considered by urban planners
and city managers as an irreplaceable solution to urban problems. The
present article with a descriptive-analytical and documentary approach
showed that social media has an important role to play in components
such as smart people and smart mobility in good urban governance with a
smart approach. In the end, while concluding the contents of the
strategies for achieving good smart urban governance based on urban
smartening, taking into account the positive effects of social media is
presented.
Machine summary:
واژههاي كليدي: شهر هوشمند، حکمرانی خوب، جابه جایی هوشمند، مردم هوشمند، رسانههای اجتماعی مقدمه در دهه های اخیر، گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیرساخت شهری و نیز خدماتی که زمینه ساز افزایش همکاری میان کنشگران اصلی شهرها شده است، شهر هوشمند را به وجود آورده است و این نوع شهرها زمین ساز تحول در مدیریت و کنترل دولت ها بر شهرها شده اند.
چنانچه وضعیت فعلی ایران به لحاظ دارا بودن شهرهای هوشمند بررسی شود می توان دریافت که حتی کلانشهرهای بزرگ مانند اصفهان، تهران ، شیراز و مشهد، هنوز با استاندارهای شهر هوشمند فاصله زیادی دارد؛ که یکی از اصلی ترین موانع فراروی آن، عدم آگاهی از قدرت رسانه های اجتماعی در بالا بردن سواد رسانه ای مردم برای بکارگیری این ابزار در توسعه حکمرانی خوب و هوشمند سازی شهرهاست.
از این رو پژوهش حاضر سعی بر این دارد تا با در نظر گرفتن دو مولفه جابه جایی هوشمند و مردم هوشمند، تاثیر رسانه های اجتماعی بر حکمرانی خوب شهری با رویکرد هوشمندسازی شهری در اصفهان را بررسی نماید.
در این تحقیق با به کارگیري منابع اسنادي-کتابخانه اي و برداشت هاي میدانی با ابزار پرسشنامه، تاثیر رسانه های اجتماعی بر حکمرانی خوب شهری با رویکرد هوشمندسازی شهری با در نظر گرفتن دو مولفه جابه جایی هوشمند و مردم هوشمند، در اصفهان مطالعه و بررسی شد.
میانگین متغیر مردم هوشمندبرای پاسخگویان دارای سن 20الی30 سال 24/4 و برای افراد دارای سن 30 الی 40 سال 23/4 و برای افراد دارای سن بیش از 40 سال 31/4بدست آمد با استفاده از آزمون آنوا مقدار F 44/2بدست آمد با توجه به مقدارF و سطح معنی داری بیشتر از 05/0 ، میانگین مردم هوشمند در سطوح سنی مختلف تفاوت معنی دار وجود نداشت.