Abstract:
سیاست در بطن آموزه های دین اسلام نهفته است و مفهوم اسلام غیرسیاسی در مقابل آن کاربردی ناروا است. نظام اسلامی یک نظام شرعی قانونی است کـه دارای اساسـنامه و قانون اساسی میباشد. این قانون برگرفته از قرآن و سـنت پیـامبر اسـت دولـت قـانونی اسـلام، عنوان و صفت خاصی به جز اسلامی ندارد. قرآن و سنت پیامبر نیز بر اصول دموکراسی صحه گذاشته است، دین اسلام، دموکراسی را به معنای توجـه بـه پایگـاه مـردم در حکومـت قبول دارد. دموکراسی یعنی عدم تحمیل شرایط نا خواسته بر مردم کـه از طریـق راهکارهـای زیادی همچون انتخابات، همه پرسی، حـق حکومـت اکثریـت، تعـدد احـزاب، حـق مخالفـت اقلیت، آزادی مطبوعات و رسانه ها و اسـتقلال قـوه قـضاییه محقـق مـی شـود. چنـین مـاهیتی از دموکراسی نه تنها مغایر با اسلام نیست بلکه بسیار نزدیک با روح اسلام است. این پژوهش با هدف بررسی سازگاری های دموکراسی در نظام سازی حکومتهای اسلامی خاورمیانه به روش تحلیلی توصیفی صورت پذیرفت. در این پژوهش سه اصل نظارت همگانی، برابری سیاسی، امکان تصمیمگیری عمومی دربارة مقررات و سیاستها، در اسلام نواندیش که مهمترین اصول دموکراسی در نظام سازی حکومتها می باشد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد سه اصل مورد بررسی در کلیة محورها در اسلام نواندیش با دموکراسی سازگار بود. به نظر می رسد ترغیب حکومت های اسلامی به دموکراسی و تشکیل حکومت های شایسته از طریق انتخابات آزاد و سالم به همراه توسعه اقتصادی و وجود رسانههای مستقل مهمترین راهکار جهت برطرف کردن موانع دموکراسی در حکومت های اسلامی باشد.
Politics is at the heart of the teachings of Islam, and the concept of apolitical Islam is misused. The Islamic system is a legal religious system that has a constitution and a constitution. This law is derived from the Qur'an and the Sunnah of the Prophet. The legal state of Islam has no special title or attribute except Islamic. The Qur'an and the Prophet's tradition also affirm the principles of democracy. The religion of Islam accepts democracy in the sense of paying attention to the position of the people in government. Democracy means not imposing unwanted conditions on the people through many means such as elections, referendums, the right of majority rule, multiplicity of parties, the right of minority opposition, freedom of the press and media, and the abolition of extremism. Such an nature of democracy is not only not contrary to Islam but is very close to the spirit of Islam. The aim of this study was to investigate the compatibility of democracy in the systematization of Islamic governments in the Middle East by descriptive analytical method. In this study, the three principles of public oversight, political equality, and the possibility of public decision-making about regulations and policies in modern Islam, which are the most important principles of democracy in systematizing governments, were examined. The results showed that the three principles studied in all areas of modern Islam were compatible with democracy.