Abstract:
اساسیترین پرسشی که از زمان رویاروی تمدن ایرانی-اسلامی با تمدن مدرن غربی ذهن اندیشمندان ایرانی-اسلامی را به خود مشغول کرده است، امکان یا عدم امکان حصول سکولاریسم و جدایی دین از سیاست در جوامع اسلامی میباشد. این پژوهش به بررسی اندیشههای عبدالکریم سروش و جواد طباطبایی که در این زمینه بررسی و تالیف نمودهاند، میپردازد. در این راستا با بهرهگیری از نظریهی سازهگرایی که به ما امکان بررسی اصول فرانظری و پیشزمینههای معرفتی اندیشمندان را میدهد، مشخص میکنیم که وفاداری سروش به مکتب کانت و اصحاب معرفت شناسی وی را به سمت تطابق علوم انسانی با علوم طبیعی سوق داده که منجر به ابطالگرایی و نفی فقه شده است و سپس پیشزمینههای هگلی جواد طباطبایی درخصوص لزوم گفتگو و مفاهمه میان تمدن ایرانی-اسلامی و تمدن مدرن غربی تشریح میگردد که در نهایت این گفتگو منجر به پیدایش سنتزی خواهد شد که تمدن نوین ایرانی-اسلامی است. نتیجهی منطقی نظریهی سروش گذر از سنت و فقه و پذیرش سکولاریسم و مفاهیم مدرن وارداتی بدون مقاومت در مقابل آن است، اما در مقابل در نظریهی طباطبایی همانطور که مدرنیته اصالت دارد، سنت نیز اصالت دارد و نمود اصلی سنت یعنی فقه و علوم شریعت به عنوان دریچهی گفتگو و مفاهمه با دنیای مدرن پیشنهاد میگردد. در پایان با استفاده از سرشت تعاملی نظریهی سازهگرایی در نتیجه گیری پژوهش دلایل برتری آرای جواد طباطبایی در تحلیل وضعیت موجود و عدم امکان حصول سکولاریسم در جامعهی ایرانی-اسلامی خواهند آمد.
The most fundamental question that has occupied the minds of Iranian-Islamic thinkers since the confrontation of Iranian-Islamic civilization with modern Western civilization is the possibility or impossibility of secularism and the separation of religion from politics in Islamic societies. This study examines the ideas of Abdolkarim Soroush and Javad Tabatabai who have studied and written in this field. In this regard, using the theory of constructivism, which allows us to study the transtheoretical principles and epistemological backgrounds of thinkers, we show that Soroush's loyalty to the school of Kant and his epistemologists led to the adaptation of humanities to natural sciences, which led to falsification. And jurisprudence has been denied, and then Javad Tabatabai's Hegelian background on the necessity of dialogue between Iranian-Islamic civilization and modern Western civilization is explained, which will eventually lead to the emergence of a synthesis that is the new Iranian-Islamic civilization. The logical conclusion of Soroush's theory is the transition from tradition and jurisprudence to the acceptance of secularism and modern imported concepts without resistance to it, but in contrast to Tabatabai's theory, as modernity is original, tradition is original and the main manifestation of tradition is jurisprudence and sharia A window of conversation with the modern world is offered. Finally, using the interactive nature of the theory of "constructivism" in the conclusion of the study, the reasons for the superiority of Javad Tabatabai's views in analyzing the current situation and the impossibility of secularism in the Iranian-Islamic society will come.