Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلال سوگ و پریشانی در بین پرستاران زن داغدیده ناشی از کرونا در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بود. پژوهش حاضر طرحی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آزمایشی شامل تعداد 30 نفر از پرستاران زن داغدیده سال 1399 مراجعه نمودند. با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 60 دقیقهای تحت آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد پروفسور استیون(1986)، به صورت گروهی قرار گرفتند. برای جمعآوری داده ها از مقیاس پریشانی (حضور آموزشی، حضور اجتماعی و حضور شناختی)، کسلرو همکاران(2002) و پرسشنامه سوگ (1975)، برای پرستاران زن داغدیده ناشی از کرونا به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در دو مرحله پس آزمون و پیگیری، سطح معناداری p تجزیه و تحلیل شدند. نتایج در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد که گروه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری بر مؤلفه های پریشانی و اختلال به سوگ طولانی اثر بخش بوده است. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد با آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می توان میزان پریشانی و اختلال به سوگ طولانی ناشی از کرونا را کاهش داد.
The aim of this study was to investigate the treatment of acceptance and commitment therapy based on grief disorder and distress among coronary heart disease nurses in the School of Nursing and Midwifery of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in Tehran. The present study was a quasi-experimental design of pre-test-post-test with a control group. The experimental sample included 30 bereaved nurses in 1399. They were selected by available sampling method and divided into experimental and control groups. The experimental group underwent group acceptance and commitment therapy training of Professor Steven (1986) for 8 sessions of 60 minutes. The Anxiety Scale (Educational Attendance, Social Attendance, and Cognitive Attendance), Kessler et al. (2002), and the Mourning Questionnaire (1975) were used to collect data on nurses suffering from coronary heart disease due to the spread of the coronavirus online. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance in two stages of post-test and follow-up, significance level p <0.05. The results in the post-test and follow-up stages showed that the acceptance and commitment therapy training group was significantly effective on the components of distress and long grief disorder. Based on the results of this study, it seems that by teaching acceptance and commitment therapy, the amount of distress and disorder to prolonged mourning caused by coronary artery can be reduced