Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخلهای تعامل همهجانبه با رویکرد حسی بر رفتارهای چالشانگیز کودکان با اختلال اتیسم عملکرد پایین انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان با اختلال اتیسم عملکرد پایین مراکز نگهداری و توانبخشی شهر کرج در سال تحصیلی 1399 بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. حجم نمونه 12 کودک با اختلال اتیسم عملکرد پایین از مرکز کهریزک بودند که با روشنمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی گمارش شدند. پس از آن گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 40 دقیقهای برنامه مداخلهای تعامل همهجانبه با رویکرد حسی را دریافت کردند و گروه کنترل در انتظار آموزش مانند و جهت رعایت اخلاق پژوهش بعد از اتمام پژوهش، گروه کنترل نیز آموزش دریافت نمود. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یکراهه (ANCOVA) استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامه مداخلهای تعامل همهجانبه با رویکرد حسی موجب کاهش رفتارهای چالشی گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان از برنامه مداخلهای تعامل همهجانبه با رویکرد حسی به منظور کاهش رفتارهای چالشانگیز کودکان با اختلال اتیسم عملکرد پایین بهعنوان یک روش مداخلهای مفید بهره برد.
Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of an intensive interaction intervention program based on sensory approach on challenging behaviors of children with autism disorder. Method: The statistical population of the present study were all low function autistic children of rehabilitation centers in Karaj. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The sample size was 12 low function autistic children from Kahrizak autism center who were selected by available sampling method. After completing the revised scale of challenging behaviors as a pre-test by the parents of children with autism, these children were randomly assigned to the experimental (n = 6) and control (n = 6) groups. intervention program was conducted for 10 consecutive sessions in 40 days for the experimental group. At the end of the intervention sessions, the revised scale of challenging behaviors was re-completed as a post-test by parents of subjects. Results: analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data. The results showed that the intervention program reduced the challenging behaviors of all experimental group subjects. Conclusion: According to the findings of this study, the intensive interaction program with the sensory approach can be used to reduce the challenging behaviors of children with autism as a useful intervention method.