Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی بود. روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر تحولی بود که در مهد کودکها و مراکز پیشدبستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1400 ثبت نام کرده بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس و با استفاده از آزمون دنور-2 انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. در ابتدا آزمون تحول ادراک بینایی فراستیک و آزمون حافظه کاری انبک به عنوان پیش آزمون گرفته شد و در ادامه برای گروه آزمایشی، مداخله توانبخشی شناختی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی بر مؤلفههای هماهنگی چشم و دست (001/0P، 567/54F =)، تمایز شکل از زمینه (001/0P، 528/98F =)، ثبات شکل (001/0P، 418/35F =)، وضعیت در فضا (001/0P، 701/344F =)، روابط فضایی (001/0P، 722/100F =) و حافظه کاری (001/0P، 907/125F =)، تأثیر معنیدار داشته است. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان 4 تا 6 سال با تأخیر تحولی از این مداخله استفاده نمایند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation on visual-motor perception and working memory of children with developmental delays. Method: The method of this research was semi-experimental and pre-test-post-test with control group. The statistical population of this study included all children with 4 to 6 years old with developmental delays who were engaged in kindergartens and preschool centers in Tehran in 2021. The sample size consisted of 30 children (15 in the experimental group and 15 in the control group) from the statistical population which selected by the available sampling method and DENVER-II test and then placed in two control and experimental group. First, Frostig Developmental Test of Visual Perception and N-Back working memory test were taken as pre-tests, and then for the experimental group, cognitive rehabilitation intervention was performed while the control group did not receive any training. Data were analyzed using ANCOVA. Results: The results showed that the cognitive rehabilitation intervention had a significant effect on the on the components of hand-eye coordination (PConclusion: According to the results of this study, counselors and psychologists can use this intervention to improve visual-motor perception and working memory of children aged 4 to 6 years with developmental delay.