Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه بر بهبود افزایش عملکرد و علاقه به خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب خواندن بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان نارساخوان دوره دوم ابتدایی شهرستان مراغه بودند که 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برنامه مداخله مبتنی بر سیستمهای یادگیری به مدت 14 جلسهی 45 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد. در آغاز و پایان برنامه مداخلهای، شاخصهای بهبود عملکرد خواندن که شامل سرعت، صحت و درک خواندن بود به عمل آمد همچنین شاخص علاقه به خواندن، نیز در دانشآموزان اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین سرعت خواندن (00/ 0 P =6/1337F=)، صحت خواندن (00/ 0 P =6/491F =) و درک خواندن (00/ 0 P =5/56F=) و همچنین بهبود میزان علاقه (00/ 0 P =3/16284F=)، در دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: برنامه مداخله مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دارای آسیب خواندن موثر باشد از این رو پیشنهاد میشود تا دست اندرکاران و مربیان مراکز مشکلات ویژه یادگیری از این برنامه برای بهبود نارساخوانی دانشآموزان استفاده کنند.
Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of an intervention program based on multiple learning systems on improving performance and interest in reading of dyslexic students. Method: The study employed quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of the study included second grade dyslexic students in Maragheh. 30 dyslexic students were selected randomly and were divided in to an Experimental (n = 15) and a control (n = 15) group. The intervention program was performed on the experimental group for 14 sessions of 45 minutes. At the beginning and end of the intervention program, indicators of reading performance improvement, which included reading speed, accuracy and comprehension, were measured. Students' interest in reading, were also measured. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The Findings shows that there were significant differences between two groups, reading speed (F = 1337.6 = P = 0.00), reading accuracy (F = 491.6 = P = 0.00) and reading comprehension (F = 56.5 = P = 0.00) as well as the rate of improvement. Interest (P = 0.00 / F = 16284). Conclusion: An intervention program based on multiple learning systems can be effective in improving the reading performance of students with reading disabilities. Therefore, it is recommended that the facilitators and educators of the Special Learning Disabilities Centers use this program to improve learning of Students' with dyslexia.