Abstract:
امروزه کاهش هزینهها به همراه بالا بردن کیفیت خدمات و محصولات، برای شرکتها از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از ابزارهای دستیابی به این امر، برونسپاری است. یکی از مشکلات عمدهای که در سازمانها و بخشها در سطوح گوناگون جامعه؛ به ویژه سازمانها وجود دارد، نبود الگوی مناسب است. هدف اساسی پژوهش حاضر عبارت است از طراحی و برازش مدل برونسپاری فعالیتهای منابع انسانی بانک پارسیان. قابلذکر است که با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه به انجام رسید. دادههای لازم در فاز کیفی با انجام مصاحبه عمقی با 24 نفر از خبرگان حوزۀ بانکداری اسلامی و مدیران بانک پارسیان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین تحلیلشده و مدل مفهومی برونسپاری فعالیتهای منابع انسانی تهیه شدند. نتایج کیفی پژوهش نشان دادند که مدل مطلوب برونسپاری فعالیتهای منابع انسانی بانک پارسیان با 9 تم اصلی شامل: عوامل مدیریتی، عوامل استراتژیکی، عوامل مربوط به کیفیت، عوامل ایمنی، عوامل مربوط به خدمت، عوامل تکنولوژیکی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی مفهومپردازی شد. در فاز کمی پژوهش بهمنظور ارزیابی و آزمون مدل از مطالعه پیمایشی استفاده گردید. با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته مأخوذ از مضامین پایهای مطالعه کیفی، دادههای پژوهش از روی 397 نفر از مدیران و کارمندان بانک پارسیان شهر تهران که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، گردآوری شدند. نتایج کمی پژوهش نشان دادند که مدل تجربی اندازهگیری از برازش قوی برخوردار است. همچنین بُعد اقتصادی توانسته است در سنجش مدل تجربی، بیشترین سهم را دارا باشد.
Today, reducing costs along with improving the quality of services and products, is of particular importance to companies. One of the tools to achieve this is outsourcing. One of the major problems in organizations and sectors at various levels of society; In particular, there are organizations, the lack of a proper model. The main purpose of this study is to design and fit the outsourcing model of Parsian Bank's human resources activities. It is noteworthy that this study was performed using a sequential exploratory design (qualitative and quantitative). Necessary data in the qualitative phase were collected by in-depth interviews with 24 experts in the field of Islamic banking and managers of Parsian Bank who were selected by purposive sampling. The research data were prepared using the content analysis method of the network of analyzed themes and the conceptual model of outsourcing of human resources activities. Qualitative results of the study showed that the optimal model of outsourcing the human resources activities of Parsian Bank with 9 main themes including: managerial factors, strategic factors, quality factors, safety factors, service factors, technological factors, political factors, economic factors, social factors It was conceptualized. In the quantitative phase of the research, a survey study was used to evaluate and test the model. Using a researcher-made questionnaire based on the basic themes of qualitative study, research data were collected from 397 managers and employees of Parsian Bank in Tehran who were selected by multi-stage cluster sampling. Quantitative research results showed that the experimental model of measurement has a strong fit. Also, the economic dimension has been able to have the largest share in measuring the experimental model.
Machine summary:
به ويژه با توسعه سريع و کيفي رخ داده در سال هاي اخير در زمينه برون سپاري و انتقال منابع انساني به بخش خصوصي و سازمان هاي غيردولتي در سطح سازمان ها به نظر مي رسد با اکتشاف و بررسي عوامل مؤثر بر برون سپاري بانک پارسيان ، اين فعاليت ها مي توانند از اين منابع بهتر استفاده نمايند همچنين به نظر مي رسد که صنعت بانکداري اسلامي به يک چارچوب و مدل براي فعاليت هاي بانکداران 1 Bucki 2 Brunjes 3 Hoseini & Nikabadi برون سپاري براي کاهش خطرات بالقوه براي برون سپاري چنين فعاليت هايي نياز است .
نويسندگاني مانند، مهلمن ، و هينمن ، استدلال مي کنند که تحت مدل تخصصي که به عنوان مدل طراح نيز شناخته مي شود، ارائه دهنده برون سپاري منابع انساني اغلب به عنوان يک متخصص يا مشاور با عيب يابي مسائل منابع انساني ارائه شده و يا مي تواند و يا نياز به اصلاح کل طراحي برنامه منابع انساني دارد 1 Professional Employer Organization (PEO) 2 Administrative Service Outsourcing (ASO) 3 Huma Resource Naviga-tor model ٢-٦.
اين مطالعه از نظر هدف يک تحقيق بنيادي است و با استفاده از روش تحقيق آميخته (کيفي - کمي ) به توسعه و تأييد مدل برون سپاري فعاليت هاي منابع انساني بانک پارسيان پرداخته شده 1 Shrim است .
گام نخست : تحليل کيفي در گام نخست براي شناسايي عوامل مؤثر برون سپاري فعاليت هاي منابع انساني بانک پارسيان از روش تحقيق کيفي استفاده شده است .