Abstract:
درس جامعه شناسی موجباتی را فراهم می آورد تا دانش آموزان به مثابه بخشی از جوانان جامعه ، قادر باشند دانش لازم برای شناخت جامعه را کسب نموده ، مهارت های اجتماعی در خصوص سازگاری با زندگی اجتماعی و مراحل مختلف زندگی را فراگیرند و چگونگی تحلیل بینش جامعه شناختی را فراگیرند . هدف تحقیق ، تدوین و اعتبار یابی الگوی برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس رویکرد سازنده گرایی می باشد . از نظر نوع پژوهش ، پژوهش کاربردی و از نظر روش ، پیمایش می باشد. جهت طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی برویکرد سازنده گرایی ، داده ها به شیوه اسنادی جمع آوری شده است . جامعه و نمونه آماری زنان متخصص برنامه درسی ، دبیران و سرگروه های آموزشی علوم اجتماعی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند . تجزیه و تحلیل داده های مربوط به طراحی واعتبار یابی الگو به دو شیوه کمی (آماری) و کیفی (تفسیری) صورت گرفته است. و در نهایت بر اساس رویکرد سازنده گرایی ، الگوئی طراحی شد و با استفاده ازروش مصاحبه اعتبار یابی شد و 6/82 درصد مصاحبه شوندگان با میانگین نمره 11/4 ، الگوی ارائه شده را متناسب ارزیابی کردند.
Sociology course enables students, as part of the youth of the community, to acquire the knowledge necessary to understand society, learn social skills related to adaptation to social life and different stages of life, and how to analyze sociological insightsThe purpose of The present study was to formulate and validate the model of high school social sciences curriculum based on the constructivist approach. In terms of research type, it is applied research and in terms of method, it is survey. In order to design a curriculum model based on the constructivist approach, data were collected in a documentary manner. The population and the statistical sample of women were curriculum specialists, teachers and social science departments who were purposefully selected. The data related to the design and validation of the model have been analyzed in two ways: quantitative (statistical) and qualitative (interpretive). Finally, based on the constructivist approach, a model was designed and validated using the interview method, and 82.6% of the interviewees, with an average score of 4.11, evaluated the presented model as appropriate.
Machine summary:
طراحي و اعتباربخشي الگوي برنامه درسي علوم اجتماعي دورة متوسطه مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر اساس ديدگاه خبرگان زنان محمدحسين يارمحمديان ١ احمدعلي فروغي ابري ٢ حسين بقائي ٣ چکيده درس جامعه شناسي موجباتي را فراهم ميآورد تا دانش آموزان به مثابه بخشي از جوانان جامعه ، قادر باشند دانش لازم براي شناخت جامعه را کسب نموده ، مهارت هاي اجتماعي در خصوص سازگاري با زندگي اجتماعي و مراحل مختلف زندگي را به دست آورند و چگونگي تحليل بينش جامعه شناختي را فرا بگيرند.
Publication: Phi Delta Kappan (Refereed): April 1, Volume: 83 Issue: 8 Page: 576 6- Fardanesh, Hashem, (1998) Educational Design from the Perspective of Behaviorist, Cognitive, and Constructivist Approaches, Journal of Humanities, No. 1, 2 7- Firoozi, Zahra; Karami, Morteza; Karshki, Hussein; Saeedi Rezvani, Mahmoud.
(2012), "Study of professional competencies of male teachers in the humanities based on the constructivist approach", Journal of Education and Learning Studies, Volume 4, Number 1 13- Karami, Morteza; Ahanchian, Mohammad Reza, Ebrahimi, Kooshak Mehdi and Mozaffari, Pegah Mosan.
(2013), Project-Based Educational Design Model Inspired by Constructivist Approach, Bi- Quarterly Journal of Management and Planning in Educational Systems, Volume 6, Number 11 15- Lave, J.
Comparison of construction method based on constructionism and traditional method on academic achievement of mathematics (1) in first year high school male students in Baghmalek, Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz Spring and Summer 2011, Volume Sixth, year 18-2, numbers 1 and 2.
(2011), Constructivist Educational Design Model Based on Bandura Cognitive-Social Theory, Journal of Humanities Research, Year 13, Issue 32.