Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی صلاحیت حرفهای دبیران انجام پذیرفت. روش پژوهش: پژوهش مذکور از نظر هدف بنیادی- کاربردی و از نظر دادههای اطلاعاتی، از نوع آمیخته بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. از نظر نحوه اجراء، نیز از الگوهای پیمایشی در این پژوهش استفاده شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان آموزش و پرورش بود که با نمونهگیری هدفمند تعداد 20 خبره انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری، شامل دبیران زن دورۀ دوم متوسط شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 324 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش و تائید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل عاملی تأییدی، معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفههای صلاحیت حرفهای شامل، صلاحیت شناختی و قابلیتی (خودشناسی، دانش موضوعی، شناخت فرایند یادگیری)، مؤلفههای صلاحیت رفتاری- قضاوتی (صلاحیت ارزشی، صلاحیت نگرشی، صلاحیت علایق)، مؤلفههای صلاحیت مدیریتی رهبری (صلاحیت مرتبط با کلاس درس، صلاحیت مربوط به محیط آموزش، صلاحیت عملکردی، صلاحیت در هدایت)، مؤلفههای صلاحیت معنوی- اخلاقی (صلاحیت در رهبری، صلاحیت در رفتار اخلاق مدار، صلاحیت هنجاری) است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که صلاحیت حرفهای معلمان تأثیر معناداری بر نشاط معنوی ایشان دارد.
Aim: The present study was conducted with the aim of providing a model of teachers' professional qualifications. Methods: The aforementioned research was of a mixed type in terms of fundamental-applicative purpose and in terms of information data, which was conducted in two parts, qualitative and quantitative. In terms of implementation, survey patterns were also used in this research. The statistical community in the qualitative part of the research included education experts who were selected by purposeful sampling of 20 experts. In the quantitative part, the statistical population included female teachers of the second year of middle school in Tehran, who were selected using Cochran's formula, 324 people. In order to collect data, semi-structured interviews were used in the qualitative part of this study. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used. The validity and reliability of the instruments were measured and confirmed. . The method of data analysis in the qualitative part of the theoretical coding was derived from the data theorizing method. In the quantitative part, according to the research questions, descriptive and inferential statistics methods (confirmatory factor analysis, structural equations, using SPSS-v21, Smart Pls-v2 and Lisrel-v8) software have been used. Results: The results of the research showed that the components of professional competence include cognitive and ability competence (self-knowledge, subject knowledge, knowledge of the learning process), behavioral-judgmental competence components (value competence, attitudinal competence, and interest competence), and managerial competence components. Leadership (competence related to the classroom, competence related to the educational environment, functional competence, competence in guidance), the components of spiritual-moral competence (competence in leadership, competence in ethical behavior, normative competence). Conclusion: the results showed that the professional competence of teachers has a significant effect on their spiritual vitality.
Machine summary:
در اين ميان ، سنجش عملکرد معلمان ، با انگيزه هايي مانند ارتقاي سطح آموزش ، بهبود جذب و همچنين ارتقاي دانش حرفه اي همواره به مثابه گزينه اي راهگشــا، مد نظر مســئولان نهادهاي نظارتي بوده است ؛ چرا که برايند پژوهشهاي بين المللي، منطقه اي و محلي موجود، همگي از اثر مستقيم و بي بديل صلاحيت حرفه اي معلمان بر ارتقاي کيفيت نظام آموزشي و همچنين بهبود سطح يادگيري دانش آموزان حکايت دارد( عسگري متين و کياني، ١٣٩٨).
اینکه فرد چطور صلاحیت حرفه ای گوشدادن را به طور مناسب به کار ببردء به دانش دربارة گوشدادن» توانایی درک شنیدههاء مهارت دربارةٌ رفتارهای گوشدادن و نهایتاً انگیزه برای گوش کردن وابسته است.
نتايج پژوهش اوگا و همکاران (٢٠١٦) نشان داد که بهبود صلاحيت حرفه اي معلمان باعث توسعه فعاليت دانش آموزان مي شود و بر ويژگي هاي اجتماعي و سبک شناختي تأثير دارد.
نتايج پژوهش باکار (٢٠١٨) نشان داد که صلاحيت حرفه اي معلمان بر افزايش سطح پيشرفت تحصيلي، رشد اجتماعي و فرآيند يادگيري دانش آموزان در مدارس پدانگ تأثير دارد.
- توانايي خلق ، انتخاب ، ارزيابي و استفاده از منابع مدرسه و جامعه براي پيشرفت دانش آموزان ؛ را دارم .
صلاحيت عملکردي توانايي خلق ، انتخاب ، ارزيابي و استفاده از منابع مدرسه و جامعه براي پيشرفت دانش آموزان ؛ را دارم .
اطلاعات من از برنامه ي درسي دانش آموزان و استفاده از روش هاي تدريس در زمينه متغير محيطي مطلوب است .
عملکردي توانايي خلق ، انتخاب ، ارزيابي و استفاده از منابع مدرسه و جامعه براي پيشرفت دانش آموزان ؛ را دارم .