Abstract:
و پایایی پرسشنامه ها با کمک ضریب آلفای کرونباخ برای جهتگیری های برنامه درسی 90%و برای برنامه درسی تجربهشده 82/0 و برای برنامه درسی مورد انتظار مقدار 86/0 براورد شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، رسم نمودار و محاسبه شاخصهای تمرکز میانگین و میانه) و برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و T مستقل و رگرسیون چندگانه با نرم افزار spss، نسخه 20 استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین دو متغیر جهت گیری برنامه درسی و فاصله میان برنامه درسی مورد انتظار و برنامه درسی تجربهشده، رابطه معناداری وجود دارد .در این تحقیق درترتیب اولویت انواع جهت گیری های برنامه درسی بالاترین رتبه مربوط به جهت گیری رفتاری وعقل گرایی آکادمیک و کمترین رتبه مربوط به جهت گیری بازسازی اجتماعی می باشد .از این رو توجه هر چه بیشتر معلمان به جهت گیری های برنامه درسی و فراهم کردن محیطی که دانش آموزان نسبت به محتوای برنامه درسی علاقه مند شده ، می تواند زمینه را برای کاهش فاصله میان برنامه درسی تجربه شده و مورد انتظار دانش آموزان به منظور ایجاد یادگیری موثر فراهم نماید.
experts, and the reliability of the questionnaires with the help of Cronbach's alpha coefficient was 90% for curriculum orientations, 0.82 for the experienced curriculum, and 0.86 for the expected curriculum. became. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency distribution, graph drawing and calculation of mean median concentration indices) and to examine and analyze research hypotheses, Pearson's correlation coefficient and independent T and multiple regression with spss software, version 20 have been used. The findings showed that there is a significant relationship between the two variables of curriculum orientation and the distance between the expected curriculum and the experienced curriculum. In this research, in order of priority of curriculum orientations, the highest rank is related to behavioral orientation and academic rationalism. And the lowest rank is related to the direction of social reconstruction. Therefore, the teachers' attention as much as possible to the directions of the curriculum and providing an environment where students are interested in the content of the curriculum can be the basis for reducing the gap between To provide an experienced and expected curriculum for students in order to create effective learning.
Machine summary:
Ashour, Khasawneh, Abu-Alruz, & Alsharqawi .
Bay, Gündoğdu, Dilekçi, Ozan & Özdemir 2 .
از آنجا که جهت گيري هاي برنامه درسي معلمان يکي از عوامل مهم و تأثيرگذار بر موفقيت فرايند ياددهي و يادگيري است و بطور کلي پيشينه هاي مختلف نشان مي دهد که بين برنامه درسي تجريه شده و مورد انتظار تفاوت و شکاف زيادي وجود دارد.
فرضيه اصلي: بين جهتگيري هاي برنامه درسي معلمان با فاصله بين برنامه درسي تجربه شده و مورد انتظار دانش آموزان کاردانش رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم :بين جهت گيري عقل گرايي آکادميک با فاصله بين برنامه درسي تجربه شده و مورد انتظار در دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه فرعي پنجم : بين جهت گيري تکنولوژيک يا رفتاري معلمان با فاصله بين برنامه درسي تجربه شده و مورد انتظار در دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
کدام يک از جهت گيري برنامه درسي معلمان پيش بيني کننده بهتري براي فاصله بين برنامه درسي تجربه شده و مورد انتظار در دانش آموزان کاردانش مي باشد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد بين دو متغير جهت گيري برنامه درسي و فاصله ميان برنامه درسي مورد انتظار و برنامه درسي تجربه شده ، رابطه معناداري وجود دارد.
Curriculum in a New Key. United States of America: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, Publisher.
Curriculum orientations of pre-service teachers in Jordan: A required reform initiative for Professional development.
Measuring teacher beliefs about alternative curriculum designs.
Curriculum Orientations of Home Economic Teachers.
CURRICULUM ORIENTATIONS OF VIRTUAL TEACHERS .
Curriculum orientations of catholic school teachers and dministrators.
Curriculum orientations and professional teaching practices reported by Korean secondary school home economics teachers and teacher educators.