Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزشوپرورش با استفاده از روش تصمیمگیری چندشاخصه انجام شد.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی پژوهش اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای تهران و مدیران اجرایی و مشاورین وزارت آموزشوپرورش در سال 1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 15 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه بخش کمی پژوهش کارکنان وزارت آموزشوپرورش در سال 1399 به تعداد 872000 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای با رعایت طبقات بر اساس نوع شغل آموزشی، اداری و خدماتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته (28 گویهای) بود که روایی و پایایی آنها تایید شد. دادههای پژوهش در بخش کیفی با روش کدگذاری و در بخش کمی با روش تصمیمگیری چندشاخصه (Multiple Attribute Decision Making) و تکنیک ساو (Simple Additive Weighting) تحلیل شدند.یافته ها: یافتهها نشان داد که برای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزشوپرورش 28 مولفه در 7 بعد شامل استراتژی استخدامی، شناخت کارکنان، جایگاه برند کارفرما، سبک مدیریتی، نظام مدیریت منابع انسانی، استراتژی برند و ترویج و ارتقاء برند شناسایی شد. همچنین، از میان ابعاد الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزشوپرورش بهترتیب ابعاد نظام مدیریت منابع انسانی، استراتژی برند، استراتژی استخدامی، سبک مدیریتی، جایگاه برند کارفرما، شناخت کارکنان و ترویج و ارتقاء برند دارای رتبه و اولویت بالاتری بودند. علاوه بر آن، از میان مولفههای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزشوپرورش بهترتیب مولفههای مدیریت استعداد و سبکهای کاربردی در رتبه اول، منابع انسانی توانمند، برنامه زیرساختی استخدام، جذب و سیستم کارفرمایی در رتبه دوم، مدیریت نوین منابع انسانی، رضایت شغلی، انگیزش و حل مشکل تجاریسازی در رتبه سوم و سایر مولفهها در رتبه چهارم تا یازدهم قرار داشتند.نتیجه گیری: طبق ابعاد و مولفههای شناساییشده برای الگوی برند کارفرمایی وزارت آموزشوپرورش و رتبه آنها، متخصصان و برنامهریزان آموزشوپرورش میتوانند برنامههایی برای بهبود کارفرمایی در وزارت آموزشوپرورش طراحی و اجرا نمایند.
Purpose: Employer brand as a strategic activity for organizations shows how to manage human capital. As a result, this research was conducted with the aim of identifying and ranking the dimensions and components of the employer brand pattern of the Ministry of Education with using the multiple attribute decision making method.Method: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed. The population of the research qualitative part was the professors of the department of educational sciences of Farhangian University and Tehran universities and the executive directors and consultants of the Ministry of Education in 2020 year, which according to the principle of theoretical saturation number of 15 people of them were selected as a sample with using the purposeful and snowball sampling methods. The population of the research quantitative part was the employees of the Ministry of Education in 2019 year with number of 872,000 people. with considering the classes based on the type of educational, administrative and service jobs. The research tool in the qualitative part was a semi-structured interview.Results: The findings showed that for the employer brand pattern of the Ministry of Education were identified 28 components in the 7 dimensions including the recruitment strategy, employee recognition, employer brand position, management style, human resource management system, brand strategy and brand promotion and enhancement. Also, among the dimensions of the employer brand pattern of the Ministry of Education, respectively the dimensions of the human resources management system, brand strategy, recruitment strategy, management style, employer brand position, employee recognition and brand promotion and enhancement had a higher rank and priority. In addition, among the components of the employer brand pattern of the Ministry of Education, respectively the components of talent management and practical styles were in the first rank, competent human resources, infrastructure program of recruitment, attraction and employer system were in the second rank.Conclusion: According to the identified dimensions and components for the employer brand pattern of the Ministry of Education and their ranking, the experts and planners of education can design and implement programs to improve employers.
Machine summary:
همچنين ، از ميان ابعاد الگوي برند کارفرمايي وزارت آموزش وپرورش به ترتيب ابعاد نظام مديريت منابع انساني، استراتژي برند، شناسايي و رتبه بندي ابعاد و مولفه هاي استراتژي استخدامي، سبک مديريتي، جايگاه برند کارفرما، شناخت کارکنان و ترويج و ارتقاء برند داراي رتبه و اولويت بالاتري بودند.
بحث و نتيجه گيري با توجه به اهميت برند کارفرما و نقش آن در جذب و نگهداشت کارکنان بااستعداد و توانمند، اين پژوهش با هدف شناسايي و رتبه بندي ابعاد و مولفه هاي الگوي برند کارفرمايي وزارت آموزش وپرورش با استفاده از روش تصميم گيري چندشاخصه انجام شد.
يافته هاي اين پژوهش همسو با يافته هاي پژوهش هاي Valafar et al (٢٠٢٢)، Mazraeh et al (٢٠٢١)، Gorizan et al (٢٠٢١)، Yadegari et al (٢٠٢٠)، Tikhonov (٢٠١٩)، Afzalabadi et al (٢٠١٧)، Beigloo and Esgandari (٢٠١٧)، Tanwar and Prasad (٢٠١٦) و Hamidizadeh et al (٢٠١٦) حاکي از آن بودند که براي الگوي برند کارفرمايي وزارت آموزش وپرورش ٢٨ مولفه در ٧ بعد شامل استراتژي استخدامي، شناخت کارکنان ، جايگاه برند کارفرما، سبک مديريتي، نظام مديريت منابع انساني، استراتژي برند و ترويج و ارتقاء برند شناسايي شد.
Designing an employer brand-making model in public NGOs. Journal of Research in Human Resources Management, 9(3): 72-96.