Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی وضعیت نوآوری سازمانی درنظام آموزش عالی کشور است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و در دسته پژوهشهای توصیفی قرار میگیرد و به روش پیمایشی اجرا شده است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آماری ﺷﺎﻣﻞ روﺳﺎ و ﻣﻌﺎوﻧﯿﻦ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎی ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷـﺶ وزارت ﻋﻠـﻮم، ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎت و ﻓـﻦ آوری و وزرات ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ و داﻧﺸـﮕﺎﻫﻬﺎی آزاد استان خراسان رضوی ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 320 ﻧﻔﺮ بود ﮐـﻪ 175 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب شدند. جهت ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ استاندارد اسماعیل (2002) استفاده گردید ضریب پایایی پرسشنامه پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0.947 بدست آمد روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظر خبرگان و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید قرارگرفت . ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آماری داده ﻫﺎ از آزمون های آزﻣﻮن t ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه، آزﻣﻮن چولگی و کشیدگی ، آزمون فریدمن وﺗﺤﻠﯿـ ﻞ ﻋـﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪی و ﻧـﺮم اﻓﺰار Smart Pls , Spss اﺳﺘﻔﺎده شد. یافته ها حاکی از آن است که وضعیت نوآوری سازمانی در جامعه مورد مطالعه در سطح نامطلوب (پایین تر از حد متوسط مورد سنجش) قرار گرفته و مؤلفههای نوآوری سازمانی رتبه یکسان ندارند . مؤلفه محیط- بازخورد بالاترین رتبه را در بین مؤلفههای نوآوری سازمانی در جامعه مورد مطالعه به خود اختصاص داده و مؤلفههای بازخورد بین شخصی و نوآوری محیطی ، نوآوری فردی ، فرد-بازخورد ، یادگیری شواهد محور و نوآوری رهبری در ردههای بَعدی قرار دارند
AbstractThe purpose of this study was to investigate organizational innovation in Iran higher education system. It was an applied-descriptive study using a survey method. The statistical population consisted of heads and deputies of universities authorized by the Ministry of Science, Research and Technology, Ministry of Health, Medical Education and Islamic Azad University of Khorasan Razavi including 320 individuals. 175 individuals were selected using cluster random sampling. The standard questionnaire of Ismail (2002) was used to collect data. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated 0.947 using Cronbach's alpha. Face and content validity was calculated using experts’ opinion and construct validity was verified using confirmatory factor analysis. For statistical analysis of the data, one-sample t-test, kurtosis and elongation test, Friedman test, confirmatory factor analysis were used in Smart Pls, Spss software. Findings indicated that organizational innovation in the studied society is at an undesirable level (lower than the average), and the components of organizational innovation did not have the same ranking. The environment-feedback component had the highest rank in the population. Interpersonal feedback and environmental innovation, individual innovation, individual-feedback, evidence-driven learning and leadership innovation were ranked next, respectively (p-value <0.05). Given the unfavorable status of organizational innovation, it is recommended that universities and higher education institutions should enhance and improve organizational innovation and removing existing obstacles.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١- گرايش به نوآوري سازماني در نظام آموزش عالي کشور يادگيري مبتني بر شواهد روش شناسي تحقيق جـامعـه امـاري تحقيق حـاضـــر، شامل رؤسا و معاونين دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري و وزرات بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي مستقر استان خراسـان رضـوي به تعداد ٣٢٠ نفر ميباشد.
در اين پيش فرض داده هايي نرمال هسـتند که نسبت بحراني آن ها در فاصله (٢/٨٥ و ٢/٨٥-) باشد ( کلاين ١، ٢٠١١) همان گونه که مشــاهده ميشــود تمامي ضــرايب به دســت آمده در فاصــله (٢/٨٥ و ٢/٨٥-) قرار گرفته اســت ؛ بنابراين اين مفروضه براي تمامي نوآوري سازماني برقرار است ؛ بنابراين براي بررسي سؤال هاي پژوهش ميتوان از آزمون هاي آماري پارامتريک (آزمون هايي که به شرط نرمال بودن نيازمند هستند) استفاده کرد متغير ضريب چولگي مقدار بحراني ضريب کشيدگي مقدار بحراني 1 Kline, R.
به عبارتي، با توجه به ميانگين به دسـت آمده براي اين متغير، ميتوان گفت که وضـعيت نوآوري سـازماني در جامعه مورد مطالعه در سـطح نامطلوب (پايين تر از حد متوسـط مورد سنجش ) قرار گرفته است .
با توجه به نتايج حاصـل از جدول ٤-٢١، ميتوان گفت در جامعه مورد مطالعه تمامي مؤلفه هاي نوآوري سـازماني در سـطح نامطلوب قرار گرفته اند (٠٠٥>p -مقدار).
Organizational innovation and corporate performance , Journal Japenese International Economics,22 (4) ,143-145.
Harry , Jacson (2007) The relationship between innovation and organizational performance , Journal of management studies, Vol 37, Issue 2 , Nov 2007, pp 193-224.
International Journal of management Reviews , 10 Harry , Jacson (2007) The relationship between innovation and organizational performance , Journal of management studies, Vol 37, Issue 2 , Nov 2007, pp 193-224.