Abstract:
شناخت ماهیت نور از مباحث مهمی است که عرفا با توجه به دریافتهای درونی و شهودی خود به بیان حقایق اقیانوس عمیق این مفهوم پرداختهاند. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه امام خمینی ره عارف برجسته معاصر در خصوص ماهیت نور است که با روش توصیفی- تحلیلی در آثار و متون ایشان صورت گرفته است. بررسی ماهیت نور از منظر کسی که به مقام ولایت دست یافته جهت رشد معنوی تأثیرگذار است. امام خمینی (ره) نور را وجود میداند که مبدا وجود، نورالانوار و نور حقیقی است، و همه انوار دیگر را تجلی نور الهی و عرضی میخواند. ایشان علاوه بر اشاره به نور ظاهری و باطنی نور را به دو قسمت خاص و عام تقسیم کرده است. به نظر ایشان تمام مراتب هستی و درجات معرفت جزء تطورات نور است. در نهایت ایشان در تبیین ماهیت نور به احدیت جمعی و حقیقت محمدیه و اسم اعظم الله و انسان کامل و ولایت میپردازد و حقیقت نوریه را به زیبایی بیان میکند.
Machine summary:
ماهيت نور از ديدگاه امام خميني(ره ) 1 ملاحت جليلي احمدآباد خسرو ظفرنوايي ٢ سيد محمد بني هاشمي ٣ چکيده شناخت ماهيت نور از مباحث مهمي است کـه عرفـا بـا توجـه بـه دريافـت هـاي درونـي و شهودي خود به بيان حقايق اقيانوس عميق اين مفهوم پرداخته انـد.
تحقيقـات گسـترده اي پيرامـون نـور در ابعـاد گوناگون انجام شده است ؛ از جمله جايگاه نور در عرفان و فلسـفه اسـلامي بـا تکيـه بـرآراء امام خميني و تفاسير انفسي آيه نـور از ديـدگاه امـام خمينـي و فهـم قـرآن از ديـدگاه امـام خميني نويسنده ؛ ابوالقاسم مقيمي حاجي مي توان اشاره کرد که ايشـان در نهايـت بيـان مـي کنند که فهم کامل قرآن جز براي انسان کامل و اوليـاء الهـي ممکـن نيسـت و افـراد ديگـر راهي براي دست يابي به حقيقت آن ندارند.
(همان : ٢٧٧) و در جـاي ديگـري بـه قلب نوراني اشاره ميکند که اگر قلبي نوراني و صافي از الـواث و کـدورات عـالم طبيعـت شد، کلام او نيز نوراني بلکه نور خواهد بود، و همان نورانيـت قلـب جلـوه در کسـوه الفـاظ مينمايد؛ کلامکم نور (خميني ١٣٨٨: ٣٠٩) بين دانشمندان در چگونگي وقـوع تضـاد بـين نـور و ظلمـت اخـتلاف اسـت کـه ايـن اختلافات از تعريف ظلمت نشأت گرفته ، عـده اي ظلمـت را وجـودي دانسـته و عـدة ديگـر عدمي ميدانند که امام آن را امري عدمي ميداند براي ظلمـت مصـاديق ديگـري نيـز بيـان شده است : شامل کفر، نفاق ، زنگارهاي دل و هرگونه عامل دوري و جدايي از خداست .