Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل ادراک و تجربة زیستة معلمان حرفهای از مفهوم کیفیت تدریس است. در این زمینه از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شدهاست. نمونۀ پژوهش 22 نفر(5 نفر مرد-17نفر زن) از معلمان حرفهای و موفق استان یزد هستند که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. پس از مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 16 نفر، اشباح نظری دادهها به دست آمد. برای اعتباربخشی به یافتهها، مصاحبهها تا 22 نفر ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی و نرمافزار MAXQDA 10 انجام گرفت. بهمنظور اعتبار یافتهها، اعضا روش بازبینی را به کار گرفتند. برای رعایت ویژگیها کیفی پژوهش، از سه ملاک قابلقبول بودن، تأییدپذیری و قابلیتاطمینان استفاده شد. در تحلیل دادهها، 5 مضمون اصلی شامل: الف) تصمیمهای هنرمندانه و فکورانه؛ ب) ترفندهای مهارتی معلم در تدریس؛ پ) ارتقای راهبردهای خلاقانۀ معلم؛ ج) پرورش شایستگیها و صلاحیتهای فکری و رفتاری یادگیرنده؛ د) پویایی و هوشمندی در شایستگیها و عملکرد معلم و 49 زیرمضمون برای مفهوم کیفیت تدریس منتج شد. نتایج نشان میدهد ادراک معلمان از پذیرش کیفیت تدریس خط مشی خاصی دنبال نمیکند و تعابیری که از کیفیت تدریس بیان میشود، باتوجه به شرایط و موقعیتهای مختلف، متنوع و متفاوت است. برای درک و تفسیر کیفیت تدریس توسط معلمان و اجرای آن در کف کلاس درس، نیاز به بسترسازی و پرورش معلمان هنرمند، آگاه و حرفهای است و باید بهطور جدی در راهبردهای کلان و خرد تربیت معلم لحاظ شود.
This study aimed to analyze the professional teachers' perception and lived experience of the teaching quality concept. In this regard, the qualitative research approach and the phenomenological method have been used. The sample of the research includes 22 professional and successful teachers in Yazd province (5 men and 17 women) who have been selected by the purposive sampling method from the criterion sampling type. Semi-structured interviews with 16 teachers formed theoretical saturation data. In order to validate the findings; interviews were continued up to 22 teachers. Data analysis was conducted by use of Colaizzi’s seven-step method and MAXQDA software. To validate the findings, members reviewed the method. Three criteria, acceptability, verifiability, and reliability were used in order to observe the qualitative features of the research. In data analysis, 5 main themes including a) artistic and thoughtful decisions b) the teacher’s skill tricks in teaching c) the promotion of creative strategies by the teacher d) Developing the learner's intellectual and behavioral skills and competencies e) dynamism and intelligence in the competencies and performance of the teacher, and 49 sub-themes were resulted for the teaching quality concept. The results show that the teachers' perception of the acceptance of teaching quality does not follow a specific policy and the teaching quality is interpreted diversely and differently considering different conditions and situations. To understand and interpret the teachers' teaching quality and its performance in the classroom, there is a need to bed and train the artistic, knowledgeable, and professional teachers and it should be considered in the macro and micro strategies of a teacher significantly.