Abstract:
بر پایه الگوهای علوم شناختی و در رویکردهای معنی شناسی استعارههای مفهومی پا به عرصه ادبیات گذاشتند. استعارههای مفهومی همانهایی بودند که نخستین بار جورج لیکاف و مارک جانسون مدعی طرح آن شدند.انگارههایی که ویژگی قلمرو مبدأ را تعیین میکنند و بر قلمرو مقصد نگاشته میشوند .تجربیاتی حسی که نتیجه تعامل ما با محیط پیرامونمان هستند.این پژوهش به بررسی استعارههای مفهومی (جهتی،ساختاری و هستی شناختی) در اشعار خلیل مطران و گلچین گیلانی پرداخته تا ضمن بررسی میزان استفاده دو شاعر از این الگو، جهتگیری و سمت سوی دو شاعر را در استفاده از این تصاویر بشناسد.پس از بررسی اشعار این دو شاعر بطور جداگانه مشخص گردید که هر دو شاعر بصورت کاملاً متعادل از این استعارهها در اشعارشان بهره برده اند و با استفاده از تصاویر حاصل از استعارههای مفهومی به شعرشان پویایی ، پیوستگی سرعت و شتاب بخشیدهاند. با این تفاوت که خلیل مطران از این مفاهیم در جهت تصویر سازی در تمامی مواضع و جهتها(عشق، سیاست،وطن،....) بهره برده است اما گلچین گیلانی بجز در مواردی اندک، از این طرحوارهها در تصویر سازی طبیعت و انتقال احساسات خود بهرهمند شده است.
Based on the patterns taken form cognitive science and semantic approaches, conceptual metaphors entered the field of literature. Conceptual metaphors were the one that George Lekoff and Mark Johnson first claimed to design. There are images that determine the characteristics of the source territory and are written on the destination territory. Also, the sensory experiences that are the result of our interaction with our surroundings. This research is to examine the conceptual metaphors (directional, structural and ontological) in the poems of Khalil Matran and Golchin Gilani so as to examine the extent to which two poets have utilized this pattern. Furthermore, the orientation and direction of the two poets in using these images is to be examined as well. After examining the poems of these two poets separately, it was found that both poets have used these metaphors in their poems in an entirely balanced way, and they, by using the images from the conceptual metaphors, have equipped their poems with dynamism, continuity, and more speed in publication. A distinction to be addressed is that Khalil Matran has used these concepts to portray in all positions and directions (love, politics, homeland, ignorance, oppression, etc. However, Gilani's anthology, except in few cases, has benefited from this conceptual metaphor in portraying nature and conveying his feelings.