Abstract:
مطالعه تطبیقی یکی از روشهای متداول و پرکاربرد در پژوهشهای علوم اجتماعی قلمداد میشود و استفاده از این روش پژوهش در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است. از سوی دیگر شاهد پویایی در سیاستگذاری در عرصه علم، فناوری و نوآوری در کشورهای مختلف اعم از توسعهیافته و در حال توسعه هستیم. این امر پژوهشگران سیاستگذاری را بر آن داشته است تا با اتخاذ رویکردی تطبیقی، ضمن بررسی تجارب موفق و ناموفق بینالمللی، توصیههایی را برای تدوین بهتر سیاستهای ملّی ارائه نمایند. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی اصول و قواعد حاکم بر مطالعات تطبیقی بوده و به دنبال پاسخ به این سوال است که این اصول تا چه حد در مطالعات سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در ایران رعایت شده است؟ مسیر این پژوهش، ارزیابی 82 پژوهش تطبیقی به زبان فارسی و مرتبط با سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری با استفاده از کلیدواژههای مرتبط و جستجو در مجلات علمی منتخب میباشد. به طور کلی مطالعات تطبیقی بر چهار بنیان اصلی شامل ملاحظات تعیین نمونه، معادلسازی سازهها، رویکرد تجزیه و تحلیل (متغیّرگرایی یا موردمحوری) و مسائل مرتبط با علّیت استوار هستند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اغلب تألیفات ارزیابیشده به بنیانهای اصلی مطالعات تطبیقی وفادار نبودهاند که دلیل اصلی آن غالباً عدم آشنایی و تسلط کافی پژوهشگران به مسائل روششناختی مطالعات تطبیقی است. در نتیجه باتوجه به اهمیت نتایج و یافتههای این نوع پژوهشها برای سیاستگذاران، عدم رعایت اصول آن از جانب پژوهشگران، میتواند مشکلاتی را در طراحی و پیادهسازی سیاستها ایجاد نماید.
The comparative study is considered as one of the most common and widely used methods in social science research, and the adoption of this research method has been growing in recent years. On the other hand, science, technology, and innovation policy-making in different countries (both developed and developing countries) have faced a lot of dynamics. This has prompted policy researchers to adopt a comparative approach, while examining successful and unsuccessful international experiences, to provide recommendations for better formulation of national policies. But this question is raised, what are the foundations and principles of comparative studies, and to what extent have they been complied with in science, technology, and innovation policy studies in Iran? In this research, by using related keywords and searching in selected scientific journals, we evaluated 82 Persian language comparative research related to science, technology and innovation policy. In general, comparative studies are based on four main foundations, including sampling considerations, construct equivalence, analysis approach (variable or case orientation), and issues of causality. Our findings show that most of the evaluated works were not faithful to the main foundations of comparative studies, the main reason for which is often the researchers' lack of familiarity and sufficient mastery of the methodological issues of comparative studies. As a result, considering the importance of the findings of this type of research for policymakers, failure to observe its principles on behalf of researchers can cause problems in the design and implementation of policies.