Abstract:
یکی از ویژگیهای دوران معاصر، وجود پیوند بینارشتهای میان علومِ مختلف است، که در این زمینه معماری نیز همانند سایر رشتهها در جهت پیشبرد و ارتقاء مباحث نظری خود، از این قاعده مستثنی نبوده و ارتباطش را نیز بیشتر کرده است. امروزه نیاز به شناخت ماهیت وجودی معماری سبب شده است که عده کثیری از صاحبنظرانِ هر رشته، بر نحوه ایجاد پیوندهای بینارشتهای میان معماری و سایر علوم کار کنند. در زمینه معماری، یکی از قیاسهای جالبتوجه، قیاسِ میان معماری و علومتغذیه است که از گذشته وجود داشته است. در میان شباهتهای میان این دو مقوله که ذکر آن خواهد رفت، یکی از بنیادیترین شباهتهای آنها وابستگی حیاتِ انسان به آنها است؛ یعنی نیاز به غذا و نیاز به سرپناه. بنابراین وجودشان ضرورتی اساسی است، زیرا در ارتباط مستقیم با بقای انسان هستند. شباهت بنیادین دوم برآمده از این امر است که هر دو آمیزهای از علم و هنر هستند. آنچه در مطالعات انجامشده قابلمشاهده است؛ سطوح متفاوت قیاس میان این دو مقوله است. برای نمونه در کتاب «معمار، آشپز و یک طعم خوب» میتوان لایههای مختلف این قیاس را مشاهده نمود، همچون مقایسه کمپوزیسیون در معماری و آشپزی، مراحل سهگانه تهیه غذا و معماری (ساخت، چیدمان، ترکیب)، زیباییشناسی در این دو و بررسی سیر تحول محل قرارگیری آشپزخانه در طبقات مختلف اجتماعی. نوشتار حاضر در پی آن است که از طریق تعمق در سطوح گوناگون قیاس میان معماری و علومتغذیه، به مطالعه مباحث معماری از دریچه علومتغذیه (ازطریقِ شباهت مبتنی بر رمزگانِ حسی در معماری و تغذیه) بپردازد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع کیفی و روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای و اسنادی است. در انتهای مطالعات نیز، دادهها به روش تفسیری و تحلیل دادهها، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. در پایان انتظار میرود با مطالعه سطوح گوناگون آشپزی که قابلقیاس با معماری هستند، به مواردی دست یافت که قادر به مفهومسازی جدید در حوزه دانشِ معماری باشند و بهدنبال خود، زوایایی خاص از بحثهای محیطی و معمارانه را مطرح نمایند. اهمیت این بررسی در طرح مسائل و یا زوایای دید جدید در حوزه معماری و تلاش در جهت پاسخگویی به آنها است.
One of the main features of the contemporary era is the existence of interdisciplinary links between different disciplines to promote their theoretical issues. In the field of architecture, nowadays, there are a variety of similarities between this dicipline and other criteria, one of the most interesting of which is the connection between architecture and cooking, since both of them should meet the basic needs of human life; the need for food and the need for shelter, in particular. Moreover, each of these fields of study is an integration of science and art.Based on this research there are different levels of analogy between these two. For example, in the book of "Eating Architecture", the connection between cooking and architecture has been examined from different perspectives, such as “comparing the design of the table layout from above with the site plan in architecture”, “examining the three stages of eating on the dining table (before starting , During and after eating) compared to the discussion of Palimpsest”, “the comparison of different bases and capitals with different styles of cake decorations”, “how to arrange the dining table Its different compositions”, “the effect of proportionate design of kitchen space on the integrated combination of spaces with each other”, “the discussion of philosophy in cooking and its comparison with philosophy in architecture”, “space needed to eat in certain conditions (temporary tables, small spaces, etc.)”, “the discussion of taste incarnate in architecture, in the works of Anthony Gaudi, Misundorhohe and Salvador Dali”. Similarly, in the book "Architect, Chef and a Good Taste" one can see different layers of this analogy, such as comparing the discussion of composition in architecture and cooking. The present article seeks to study the architectural issues through the view of nutrition and nutrition through thinking and contemplation in different levels of analogy between architecture and nutrition sciences, and for example, one of these levels should be the basis of analogy (e.g. Similarities based on sensory codes in architecture and nutrition). The research method used is qualitative and the method of data collection is library and documentary. At the end of the study, the data will be analyzed analytically and interpretively, and it is expected that by studying different levels of cuisine that are comparable to architectural topics, we will be able to conceptualize new ideas in the field of architectural knowledge and, in turn, introduce specific angles of environmental and architectural discussions.The importance of this study is in proposing new issues or perspectives in the field of architecture and trying to respond to them, something that will lead to its growth in the long run.
Machine summary:
در اين ميان مقايسه اي ابزاري ميان چوبک هاي ژاپني و کارد و چنگال غربي، دو رويکرد فرهنگي کاملا متفاوت را نشان ميدهد: از يک سو مسالمت جويي، نشانه گذاري بر غذا و نوازش (زايش ) مادرانه اي که قلم موهاي نقاش و حرکتي نگارگرانه را به ياد ميآورد و از سوي ديگر تعارض و پرخاشگري (بيرحمي) در صرف غذا، يورش و تحقير (و تخريب غذا) که ابزارهاي شکارچيان و حرکت مجازات گرايانه پدر (کشتن و اخته کردن ) را تداعي ميکند و از خوردن ، عملي خونين (اما با آشپزي بزکيافته را) ميسازد.
» (کالينز، ١٣٨٧، ٢٠٦) حال به بررسي برخي سطوح گوناگون علوم تغذيه که قابل قياس با مباحث معماري هستند، پرداخته ميشود، مواردي مانند مقوله هنربودگي و آموزش پذيري آنها، وجوه نظري و عملي، خلق فضاي نمايشي، بستر فرهنگي و پايگاه اجتماعي، ادراک حسي و رمزگان حسي (رويکرد نشانه شناختي).
مطالب اين بخش برگرفته از ترجمه قسمتي از مقاله "Symbolic aesthetics in architecture: Toward a research agenda":"زيباييشناسي نمادين در معماري: به سوي دستورکاري پژوهشي" نوشته «جان لنگ » از ميان مجموعه مقالات کتاب Environmental aesthetics theory, Research and "application" گردآوري شده توسط "Jack Nasar" است .
An Analysis of Different Levels of Analogy between Architecture and Nutrition Sciences (Relying on Sensory Ciphers, as a Basis for Analogy) Fatemeh Amirian1, Sara Sohangir2* Abstract One of the main features of the contemporary era is the existence of interdisciplinary links between different disciplines to promote their theoretical issues.