Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی – توصیفی، تکنیک آن پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تکمیل پرسشنامه به شکل حضوری، پرسشنامه در google form و با روش گلوله برفی توزیع و تکمیل شد. برای سنجش میزان و نوع استفاده از اینستاگرام، از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش نگرش به مُد در میان جوانان از پرسشنامه استاندارد صفارینیا و همکاران(1391) که براساس نگرش به سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری دیدگاه آلپورت (1897) و نظریه جورج زیمل (1971) طراحی شده، استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین استفادههای جوانان از اینستاگرام در حوزه کیفیت یا نوع استفاده از اینستاگرام، در زمینههای سفارش پوشاک مورد نیاز از طریق پست های مربوط به مُد پوشاک در اینستاگرام، توجه و جذب شدن به پوشاک مورد نیاز خود از طریق پستهای مربوط به مُد پوشاک، و اظهار نظر برای پستهای دیگران(کامنت گذاشتن)بوده است، اما آگاهی از مُد و پوشاک ازطریق پستهای اینستاگرامی، ارسال پستها برای دیگران ودوستان، و قرار دادن لایک برای پستهای دیگران، در اهمیت بعدی قرار داشته است. یافتههای پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و تمامی ابعاد نگرش به مد رابطه وجود دارد.
The present study was designed and conducted to investigate the
relationship between membership and use of Instagram social
network with a view to fashion among the youth of Tehran. The
statistical population includes all young people living in Tehran and
the sample size using the Cochran's formula is 385 people. The
present study is an applied-descriptive study, it uses survey
technique and measurement tool is a questionnaire. Due to the
prevalence of coronavirus and the impossibility of completing the
questionnaire in person, the questionnaire was distributed and
completed in google form by snowball method. In order to measure
the amount and type of use of Instagram, a researcher-made
questionnaire was used, and to measure the attitude towards fashion
among young people, the standard questionnaire of Safari Nia et al.
(2013) was used, which was designed based on the three domains
of cognitive, emotional and behavioral aspects of Alport's
perspective (1897) and George Simmel's theory (1971). The results
showed that, the most important uses of Instagram by young people
have been in the field of quality or type of use of Instagram, in the
fields of ordering required clothing through fashion-related posts on
Instagram, attention and attraction to their required clothing
through fashion-related posts, and commenting on other people's
posts (comments), but knowing about fashion and clothing through
Instagram posts, sending to others and friends, and liking other
people's posts have come next. Findings showed that, there is a
relationship between the use of Instagram social network and all
dimensions of fashion attitudes.
Machine summary:
لذا پژوهش پيش رو با هدف بررسي رابطه ميان استفاده از اينستاگرام و گرايش به مد در بين جوانان شهر تهران طراحي و اجرا شده است ؛ بنابراين ، مسأله اصلي پژوهش پاسخگويي به اين پرسش است که «آيا ميان استفاده از اينستاگرام با نگرش به مد رابطه معنيداري وجود دارد؟» مباني نظري پژوهش ارائه نظريه و تبيين هاي موجه در زمينۀ عوامل پيدايش مدهاي گوناگون از موضوعاتي است که در حوزه جامعه شناسي مطرح و مورد توجه بوده است .
بررسي يافته هاي پژوهش هاي پيشين نشان ميدهد در اغلب موارد استفاده از رسانه ها، به ويژه شبکه هاي اجتماعي مجازي بر گرايش يا نگرش به مُد در ميان کاربران نقش و جايگاه ويژه اي داشته است .
05) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش باهدف بررسي رابطه استفاده از شبکه اجتماعي اينستاگرام با نگرش به مُد در ميان جوانان شهرتهران طراحي و اجرا شده است .
نتايج پژوهش در زمينۀ بررسي نگرش به مُد (حيطه عاطفي) در ميان جوانان مورد مطالعه ، نشانگر اين است که به ترتيب : لذت بردن از پوشيدن لباس هاي مارکدار و شاد بودن روحيه انسان از پيروي مُد، مهم ترين موارد در حيطۀ عاطفي از نظر جوانان مورد مطالعه بوده است .
A study of the effect of fashion networks on female students of the University of Tehran, Cultural Research Quarterly, Volume 4, Number 3, p: 9.
Sociological study of the relationship between Facebook social network and women's fashion in Tabriz.