Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فرایندی کارآفرینی شرکتی در کسب و کارهای فعال در صنعت سلولوزی ایران از نظر هدف تبیینی به لحاظ نتیجه کاربردی و با رویکردی آمیخته انجام شده است .گردآوری داده ها از طریق مطالعه کتابخانه ای منابع موجود و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از خبرگان صنعت سلولز ایران که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، انجام پذیرفت و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه مرحله ای(باز-محوری-انتخابی) 259 کد باز،24 کد محوری و 5 کد انتخابی احصا شدند. نتایج پژوهش نشان داد پدیده محوری (فرایند کارآفرینی شرکتی) شامل 9 گام راهبردگذاری، ایده پردازی، تحلیل بازار،تحلیل ایده ،انتخاب ایده، اصلاح ایده ،ایجاد مفهوم و ساخت ، بازاریابی و تجاری سازی ، و پیش شرط های علی آن نیز ،شامل شایستگی های کسب و کار، پیش نیازهای منابع انسانی، شایستگی های مدیریتی، محرک های اطلاعاتی بازار هستند. عوامل زمینه ای شامل زمینه سیاسی-قانونی ،زمینه اجتماعی، و عوامل مداخله گر شامل زمینه های اقتصادی و زمینه های فنی بر راهبردها (راهبردهای منابع انسانی،راهبردهای بازاریابی،راهبردهای دانشی،راهبردهای شبکه) موثر دانسته شدند، و پیامدهای این راهبرد ها نیز در قالب پیامدهای عملکرد سازمانی و پیامدهای اجتماعی مورد بحث قرار گرفتند.
Presenting the corporate entrepreneurship process model in businesses active in the Iranian cellulose industryAbstract:Translation types Text translation Source text 1112 / 5000 Translation results The present study aims to provide a corporate entrepreneurship process model in businesses active in the Iranian cellulose industry in terms of explanatory purpose in terms of practical results and a mixed approach. Data were collected through a library study of available resources and semi-structured interviews with 20 Iranian cellulose industry experts who were purposefully selected and using the data theory method and three-step coding (re-axis -Optional) 259 open codes, 24 central codes and 5 selected codes were counted. The results showed that the central phenomenon (corporate entrepreneurship process) includes 9 steps of strategy, idea generation, market analysis, idea analysis, idea selection, idea modification, concept and construction, marketing and commercialization, and its causal preconditions, including Business competencies are human resource prerequisites, managerial competencies, market information drivers. Contextual factors including political-legal context, social context, and intervening factors including economic contexts and technical contexts were considered to be effective on strategies (human resource strategies, marketing strategies, knowledge strategies, network strategies), and the consequences of these strategies.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد پديده محوري (فرايند کارآفريني شرکتي ) شامل ٩ گام راهبردگذاري ، ايده پردازي، تحليل بازار، تحليل ايده ، انتخاب ايده ، اصلاح ايده ، ايجاد مفهوم و ساخت ، بازاريابي و تجاري سازي و پيش شرط هاي علي آن نيز، شامل شايستگيهاي کسب وکار، پيش نيازهاي منابع انساني ، شايستگيهاي مديريتي، محرکهاي اطلاعاتي بازار هستند.
پيشينه پژوهش بررسي مطالعات انجام شده در اين حوزه نشان مي دهد، اگرچه مدلي فرايندي و يکپارچه با اجزا و گام هايي مشخص براي کارآفريني شرکتي دست ارائه نشده است ، بااين حال ، بر اساس يافته هاي هر يک از پژوهش ها مي توان اطلاعات مقدماتي براي توسعه چنين مدلي فراهم آورد.
Corporate entrepreneurship and codification of the knowledge acquired from strategic partners in SMEs. Journal of Small Business Management, 55, 205-230.
Corporate entrepreneurship: the innovative challenge for a new global economic reality.
Can Business Intelligence Enhance Organizational Performance Through Corporate Entrepreneurship?
International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 927-950.
International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 927-950.
يادداشت ها: 1 Rojas,Perez,Sanchez 2 Sakhdari and Burgers 3 Bojica,Fuentes,Perez 4 Stevenson & Jarillo 5 Vesper 6 Beaver 7 Sharma & Chrisman 8 Burgelman 9 Antoncic & Hisrich 10 Burgstorm 11 Wolcott & Lippitz 12 Nyamutswa 13 Big Data 14 Kuratko, Hornsby, & Hay 15 Interpretivistic 16 Grounded Theory 17 Open Coding 18 Axial Coding 19 Selective Coding 20 Strauss & Corbin