Abstract:
چکیدهایجاد توانایی حل مسئله (problem solving) در یادگیرندگان، از عالیترین اهداف آموزش و پرورش در تمامی سطوح تحصیلی، است. هدف پژوهش حاضر تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دورة پیش دبستانی بود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان 10 نفر از متخصصان حوزة آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی در سال 1399-1398بودند. برای انتخاب افراد از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، تا مرحله اشباع جمع آوری و با روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها اهداف برنامه درسی مسئله محور را در 6 مقوله "توانمندی حل مسئله"، "تقویت روحیه پرسشگری و جست و جو گری"، "مسئولیت پذیری و پاسخگویی"، "تقویت روحیه نشاط و سرزندگی"، "رشد همه جانبه (مهارتهای عمومی) "و "پرورش قوای ذهنی" تبیین نمود. پیشنهاد میگردد برنامههای درسی دوره پیش دبستان با توجه به این اهداف اجرا شود.
The aim of this study was Explaining the objectives of problem-based curriculum
model in preschool. The research approach was qualitative. The research method
was conventional content analysis. The statistical population was included by
experts in the field of preschool education and educational sciences. The sampling
method was criterion-based purposeful and the data collection method was semistructured
interview with 10 informants that saturated with this number. Validity and
reliability of the data were used. Contractual content analysis was used to analyze
the data. The findings showed that the objectives of problem-based curriculum in
preschool include "problem solving capability", "strengthening the spirit of
questioning and seeking", "accountability and accountability", "strengthening the
spirit of vitality", "comprehensive growth (general skills) " and "nurturing mental
faculties". Therefore, it is suggested that according to the results of this study, the
objectives of preschool curricula should be formulated and appropriate content
should be prepared and implemented with these objectives.
Machine summary:
تبيين اهداف الگوي برنامه درسي مسئله محور در دوره پيش دبستاني حليمه ميرعرب رضي١ حسين فکوري حاجيار٢* کاظم شريعت نيا٣ علي اصغر 4 بياني صفحه : ١٠٠-٨٠ چکيده ايجاد توانايي حل مسئله ( problem solving) در يادگيرندگان ، از عاليترين اهداف آموزش و پرورش در تمامي سطوح تحصيلي، است .
فصلنامه مديريت دانشگاهي ٨٣ سال اول ، شماره چهارم ، زمستان ١٤٠١ لذا پژوهش حاضر در جهت تبيين اهداف الگوي برنامه درسي مسئله محور در دوره پيش دبستاني انجام گرديد.
(٢٠١٧ Saif Naraqi &Naderi Ebrahim Pourkomala) فصلنامه مديريت دانشگاهي ٨٤ سال اول ، شماره چهارم ، زمستان ١٤٠١ يافته هاي پژوهش (٢٠٢١ Moayed Abedi et al) تحت عنوان طراحي الگوي برنامه درسي با تمرکز بر رويکرد حل مسئله مبتني بر نظريه داده بنياد نشان داد برنامه درسي تربيت دانشجو معلم مبتني بر رويکرد حل مسئله ، در قالب الگوي اشتراوس و کوربين از جهت بعد مباني شامل مؤلفه هاي(دانشي، نگرشي، رفتاري)، بعد اهداف شامل (ارتقا ويژگيهاي فردي، ارتقا ويژگيهاي اجتماعي، ارتقاء ويژگيهاي مهارتي)، بعد محتوا شامل ( محتواي دانشي يا شناختي، محتواي کاربردي)، بعد راهبردهاي ياددهي- يادگيري شامل (يادگيري مشارکتي، راهبرد تفکراستقرايي، کاوشگري اجتماعي ساختمند)، بعد ارزشيابي(ارزشيابي دانشي، ارزشيابي عملي- مهارتي و ارزشيابي فرايند محور) ميباشند.
و به اين سؤال اصلي پاسخ داده شود که اهداف الگوي برنامه درسي مسئله محور در دوره پيش دبستاني چيست ؟ روش پژوهش رويکرد پژوهش حاضرکيفي و روش تحليل محتواي قراردادي(Conventional Content Analysis) بود.
Problem-based Preschool Explanation Keywords: Curriculum Islamic Azad Azadshahr Unit Department of Educational Sciences Ph. D.