Abstract:
طبیعتگرایی روششناختی، که بهمثابه ابرپارادایم دانش نوین معرفی میشود، هیچ گزاره یا نظریه مشتمل بر ارجاع پدیدههای طبیعی به حقایق فراطبیعی را روانمیدارد. این رویکرد را میتوان به دو قسم حداقلی و حداکثری تقسیم کرد که هر یک مقتضیات و بروندادهای خاص خود را دارد. تحقیق و تدقیق در این رویکرد مایه دلمشغولی بسیاری از متعاطیان حوزه فلسفه علم، و فلسفه دین میباشد. جستار پیش رو در صدد است تا با روش اسنادی به کاوش در این مساله پرداخته و با روش تحلیلی آن را در معرض نقد و سنجش گذارد. نتیجه تحقیق این است که طبیعتگرایی روش-شناختی نه بر بنیاد معرفتی و منطقی معتبری استوار است، نه حاوی مدعایی منسجم و خردپذیر بوده و نه از منظر کارکردشناختی تامین کننده انتظارات ادعا شده میباشد.
Introduction: Methodological naturalism, which is called
Methodological Materialism or Methodological Atheism also, and
introduced as a metaparadigm of the modern science, does not tolerate
any theory or proposition which relates natural phenomenon to the
supernatural causes and entities. Such an approach is divided into the
week and strong ones, each one has its own necessities and outcomings.
Studying and contemplating on such an approach is the aim of many
components of philosophy of science and religion. It, however,
identifies the limits and regulations governing the relationships between
science and religion. Therefor researching the problem is a necessary
obligation for the components of theological studies and those
pretending the reformation of science based on religious doctrine.
Methods: The present issue studies the subject with biblical and
analytical research method.
Results: The result is that methodological naturalism is not based on
authentic logical and epistemological foundations, nor is it a rational
and coherent claim, and is not able to fulfill the promised expectations
of it.
Conclusion: 1.The history of science shows that several supernatural
explanations have been the best explanations of natural phenomenon,
and have boon simpler than the pure natural explanations. It indicates:
(a) Insufficiency of stint to pure natural explanation,
(b) Essential correlation between science and naturalism,
(c) Sophistry of adopting naturalism to simplicity principle.
2.Epistemological and methodological attitudes are interpenetrated
to the ontological views. Therefore, there is no room for naturalistic
attitude in the former without it in the latter. It somehow leads to selfcontradiction
also.
3. From the functional point of view methodological naturalism leads
to:
(a) Several limitations and disaffiliations,
(b) Disconnecting science and technology from moral values, which
is at last very harmful for humankind.
Machine summary:
com تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/١٣ تاريخ تأييد: ١٤٠٠/٠٩/٠١ مقدمه طبيعت گرايي روش شناختي (Methodological Naturalism) که از آن به ماده گرايي روش شناختي (Methodological Materialism)، الحاد روش شناختي (Methodological Atheism) يا الحاد موقت (Provisional Atheism) نيز ياد شده ٨ است ، به معناي بسنده کردن به علل طبيعي براي تبيين پديد هاي طبيعي و حذف هر گونه عامل فراطبيعي در تبيين علمي جهان است (٤٩٢.
به لحاظ پيشينه شناسي تحقيق گفتني است افزون بر مباحثات گسترده اي که در جهان غرب بر سر طبيعت گرايي به طور کلي و طبيعت گرايي روش شناختي به طور خاص وجود دارد، در ادبيات فارسي نيز در لابه لاي مباحث فلسفه علم به اين مسئله پرداخته شده است .
از طرف ديگر ادعا شده است طبيعت گرايي روش شناختي در پي حذف تبيين هاي ديگري چون تبيين هاي متافيزيکي (Metaphysical) يا الهياتي (Theological) نيست ، بلکه صرفاً تعيين کننده محدوده و چارچوب فعاليت علمي است .
٢. پيوند علم و طبيعت گرايي؛ يوگني سـکات نيز پيوندي جوهري بين علم و طبيعت گرايي روش شناختي را باور داشته ، معتقد است اساساً علم بنا بر تعريف نبايد به تبيين هاي فراطبيعي توجـه کنـد و در عمل نيز چنان مي کند که گويي فراطبيعتي نيست (١٩٩٣ ,Scott).
اين مسئله موجب دل مشغولي شماري از مروجان طبيعت گرايي روش شناختي مانند مايکل رئا (٢٠٠٢ ,Rea)، مک مولين (٢٠١١ ,McMullin)، موزر و ياندل ( ,Yandell ٢٠٠٠) شده است .