Abstract:
عقل در علوم مختلف کاربردهای مختلفی دارد. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه، کوشیده است با بررسی این کاربردها در علوم مختلف اسلامی و مقایسه آن با معرفتشناسی، ابعاد وجودی و معرفتی عقل را مورد امعاننظر قرار دهد.موارد زیر را می توان از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر برشمرد:الف. تعیین سه معنای عقل (عقل بهمعنای قوه مدرکه، عقل بهمثابة مدرکات عقلی و عقل بهمعنای جوهر مجرد منفصل) بهعنوان کاربرد مشترک بین علوم یادشده بهصورت تشکیکی (پذیرش همگانی، حداکثری و حداقلی).ب. پذیرش تعامل دو سویه بین کاربرد اصطلاحی عقل و ابعاد وجودی و معرفتی آن، به این معنا که با طرح چیستی معنای عقل در علوم مختلف به نگاه هستیشناختی و معرفتشناختی آن علوم پی برد و از سویی دیگر با مراجعه به مباحث هستیشناختی و معرفتشناسانه این علوم، ماهیت و معنای اصطلاحی عقل را از منظر آن علوم کشف کرد.ج. معرفی معنای دوم عقل بهعنوان یکی از مبانی علوم انسانی - اجتماعی در دوران مدرن.
Introduction: Reason has different ontological and epistemological
dimensions. Judging the first and second issues is the responsibility of
philosophy and epistemology, respectively. However, these two depend on
the clarity of meaning and the application of reason in different sciences.
Method of Study: The current research method was textbook. it was
criticized and investigated with the analytical-rational method.
Findings: The meanings of intellect in different sciences are :
1 .In philosophy :
a) In the proof book: a. notions and self-evident affirmations; b. A
power in the soul that finds certainty without reasoning to general and selfevident
premises .
b) In Kitab al-Nafs: perceptive power which is divided into theoretical
and practical and each is divided into degrees .
c) In theology: the substance that is separated from bodies in the stage
of essence, attributes and actions.
2 .In theology :
a) Special sciences with which the obligee becomes capable of
reasoning and doing what is assigned to him .
b) The power that is institutionalized in humans and its requirement is
the knowledge of axioms.
c) A non-corporeal intelligent being that is single in terms of essence
and action .
d) Unrevealed knowledge.
3 .In ethics, it is sometimes referred to as science, to the facts of affairs,
and sometimes to the understanding of science .
4 .In mysticism, it is sometimes used in the sense of a luminous
substance and sometimes as a power placed in a human being with a single
nature and a charitable nature .
5 .In the science of Tafsir, some consider it a collection of sciences and
others consider it a power in the soul. In some explanatory sources, the
world of abstracts has been interpreted as the world of intellects.
6 .Hadiths have used wisdom in the following meanings: a. The power
that people use in the system of life affairs (sense of livelihood, or
wickedness and mischief); b. human speaking soul; J. Levels of talent; d.
Old single substance that does not belong to matter.
In the visions, "Intelligence from God" is the deep insight and
knowledge that prevents the human soul from sinning against God.
7 .From the point of view of Fegh and Osoul, intellect is used in the two
meanings of the faculty of proof of generalities and intellectual proofs .
8. In epistemology, intellect has two meanings: a. A force that
understands facts in a general way and engages in reasoning; b. Intellectual
perception, which is the product of perceptive power, and of course, this
use is more abundant than the first use. .
Conclusion: 1. The three meanings of perceptive power, rational
perceptions and detached substance are common uses of reason in science .
2 .The first meaning is used in all the mentioned sciences, although it
may be assigned to a chapter of a science, or the meaning of being the first
is objected to by some, or a limitation may be added to it.
3 .The second meaning is used like the first meaning in most of the
aforementioned sciences .
4 .The third meaning is only used in sciences such as philosophy,
theology, mysticism, interpretation and hadith, of course, the use of this
meaning is evaluated in some sciences such as philosophy as a lot and in
others as interpretation as little .
5 .Reason has specific uses in some sciences such as theology and
hadith; Like the use of intellect in the state and queen, which is only used
in the science of hadith .
6. It can be inferred from the semantics of reason that most of the
mentioned sciences have accepted the existence of connected and
disconnected reason; However, there are also deniers.
7. In the modern era, rationality as a description of actions (second
meaning) replaced wisdom in the sense of objective (detached intellect)
and subjective (connected intellect).
Machine summary:
در زير گزارشي از علوم مختلف ارائه و درنهايت بيان خواهد شد: آيا معرفت شناسي عقل را به اين معنا به کار برده است ؟ ١) عقل در کتاب نفس فلسفه به معناي قوه اي از قواي نفس است و بر عقل نظري و عملي و قواي چهارگانه عقل نظري (مراتب چهارگانه بالقوة، بالملکۀ، بالفعل و مستفاد) اطلاق ميشود (ابن سينا، ١٩١٨م ، ص ٢٤٠-٢٤١/ همو، ١٤٠٠ق ، ص ٨٨-٩٠/ سبزواري، ١٣٨٣، ص ٣٨٧-٣٨٩/ ملاصدرا، ١٩٨١م ، ج ٣، ص ٤١٩-٤٢١/ همو، ١٣٦٦، ب ، ج ٣، ص ٢٥٨/ همو، ١٣٦٦، الف ، ج ١، ص ٢١٧-٢١٩).
ملاصدرا در تفسير خود در ذيل آيه ٤٤ سوره بقره آن گاه که به معناشناسي واژه عقل ميپردازد، ميگويد عقل در اصل به معناي حبس است و به ادراک انساني و سپس به قوه مدرکه اطلاق شده است و گاهي به مجموعه اي از علوم يا علم و معرفتي که انسان را از فعل قبيح باز مي دارد و به واسطه آن فيالجمله بين قبيح و حسن تمييز داده مي شود، عقل اطلاق ميشود (ملاصدرا، ١٣٦٦، ب ، ج ٣، ص ٢٥٨).
آنچه بيان شد استفاده از نوع تعبيرات فقها و اصوليان در موضوع حجيت عقل به عنوان يکي از منابع استنباط بود؛ اما برخي از آنان به صراحت گفته اند که عقل به معناي مجموعه اي از علوم است ؛ براي نمونه شيخ طوسي درباره ماهيت عقل مي گويد: «و العقل هو مجموع علوم اذا حصلت کان الانسان عاقلا» و آن گاه دو وجه براي اطلاق عقل بر اين علوم ذکر ميکند (طوسي، ١٤١٧ق ، ج ١، ص ٢٢-٢٤).