Abstract:
پیشرفت تحصیلی به معنی میزان یادگیری و یا اکتساب مهارتها و یا دانشی است که برای یک مقطع و یا سن بخصوصی وضع شده و بوسیله آزمونهای مربوطه قابل اندازه گیری می باشد. وجه مخالف آن افت تحصیلی است که یکی از معضلات نظام آموزشی می باشد. اضطراب اجتماعی یکی از عواملی هست که می تواند تحصیل دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اضطراب اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد. جهت دستیابی به این هدف پژوهشی از مطالعات کتابخانه ای از قبیل مقالات، ژورنالها، سایتهای Sid،scholar google و.... استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که اضطراب اجتماعی با مولفه های عملکرد تحصیلی، تلاش، پیشرفت تحصیلی، درماندگی آموخته شده، سلامت روانی، کمال گرایی رابطه منفی و با مولفه های اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و خود ناباوری رابطه مثبت دارد. روش های آموزش پذیرش و تعهد و نیز الگوهای ارتباطی خانواده در جهت کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان موثر هستند.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که اضطراب اجتماعي با مولفه هاي عملکرد تحصيلي، تلاش ، پيشرفت تحصيلي، درماندگي آموخته شده ، سلامت رواني، کمال گرايي رابطه منفي و با مولفه هاي اضطراب امتحان ، اهمال کاري تحصيلي و خود ناباوري رابطه مثبت دارد.
نتايج تحقيقات جهاني و صوفي(١٣٩٧) با عنوان بررسي رابطه مهارت هاي اجتماعي و اضطراب امتحان با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه شهر سراوان ، نشان داد که که بين بعدهاي رفتار مناسب اجتماعي و اطمينان به خود داشتن با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و بين بعدهاي رفتار نامناسب اجتماعي، تکانشي عمل کردن با عملکرد تحصيلي رابطه منفي و معنادار وجود دارد، بين حسادت با عملکرد تحصيلي رابطه اي مشاهده نگرديد.
با عنايت به مطالب ذکر شده ، هدف ما در اين پژوهش بررسي تاثير اضطراب اجتماعي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است و به صورت زير مطرح مي شود: سوال اصلي : اضطراب اجتماعي چه تاثيري بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد؟ جدول ١- خلاصه پيشينه تحقيق نويسندگان موضوع پژوهش يافته ها نتايج نشان داد که حرمت خود با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و با اضطراب امتحان رابطه منفي دارد.
35 نتايج پژوهش نشان داد که بين بعدهاي رفتار مناسب اجتماعي و اطمينان به خود داشتن با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود بررسي رابطه مهارت هاي اجتماعي و دارد و بين بعدهاي رفتار نامناسب اجتماعي، جهاني،صوفي اضطراب امتحان با عملکرد تحصيلي دانش تکانشي عمل کردن با عملکرد تحصيلي رابطه 1397 آموزان دختر متوسطه شهر سراوان منفي و معنادار وجود دارد، بين حسادت با عملکرد تحصيلي رابطه اي مشاهده نگرديد.