Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل تمیزی خودکارآمدی؛ فرسودگی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به معلمان دارای سلامت و فاقد سلامت روان میباشد. نمونهی پژوهش شامل 360 دانش آموزان (240نفر) و معلمان آنها (120نفر) در دورۀ اول متوسطۀ شهرستان سامان بود که به روش نمونهگیری تصادفی هدفمند انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (زاژاکووا و همکاران (۲۰۰۵)) فرسودگی تحصیلی (سالانووا و اسچفلی (۲۰۰۷))، سلامت روان (HQ-28) از مـاری و ویلیـــامز (۱۹۸۵) واشتیاق تحصیلی (مقیاس پینتریچ (۱۹۹۱)) استفاده گردید. نتایج نشان داد: بین خودکارآمدی (کل و ابعاد) تحصیلی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آنها تفاوت وجود ندارد. بین فرسودگی تحصیلی (کل و ابعاد) دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آن ها تفاوت وجود دارد. بین اشتیاق تحصیلی (کل و ابعاد) دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آنها تفاوت وجود ندارد. اکثر پژوهشها نشان میدهد: که معلمان در برابر استرس مرتبط با کار، پریشانی روانی و فرسودگی شغلی، آسیب بیشتری میبینند. پژوهشهای انجامشده در ارتباط با سلامت روانی معلمان در ایران نشان دادهاند که شیوع اختلالات در میان این افراد، به نسبت بالا است. برای حفظ سلامتی معلمان میتوان از راهکارهایی مانند در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی و تفریحی، تلاش در جهت برابر کردن حقوق در مقایسه با دیگر کارمندان دولت، حمایت اجتماعی از معلمان در موقعیتهای مختلف اجتماعی و جلب اعتماد و شفافسازی مسائل استفاده کرد.
Machine summary:
بررسي تفاوت خودکارآمدي؛ فرسودگي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان دکتر طيبه شريفي .
دانشجوي کارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر تحليل تميزي خودکارآمدي؛ فرسودگي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به معلمان داراي سلامت و فاقد سلامت روان ميباشد.
نتايج نشان داد: بين خودکارآمدي (کل و ابعاد) تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آن ها تفاوت وجود ندارد.
بين فرسودگي تحصيلي (کل و ابعاد) دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آن ها تفاوت وجود دارد.
نتايج نشان ميدهد که بين خودکارآمدي، فرسودگي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان تفاوت معنادار وجود داشته است (٠٠١>P).
بنابراين خودکارآمدي، فرسودگي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آن ها قابل تميز است .
اين مدل نشان ميدهد که آيا بين خودکارآمدي، فرسودگي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان تفاوت معنادار وجود داشته است ؟ نشان ميدهد که وزن لامبداي ويلکس بر حسب ٦ متغير مستقل برابر با ٠/٢٥٤ و مجذور کاي ١٤/٢٤ ميباشد.
فرضيه هاي فرعي ٣ بين اشتياق تحصيلي(کل و ابعاد) دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سامان با توجه به سلامت روان معلمان آن ها تفاوت وجود دارد.