Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای حرفهای مدیران آموزشی مدارس متوسطه استان بوشهر بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 24 نفر از مدیران مدارس بود که با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 213 نفر از مدیران و معلمان بود که براساس جدول مورگان ـ کرجسی و نمونهگیری خوشهای، 136 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتباریابی یافتههای کیفی با استفاده از روش بازخورد مشارکتکنندگان و تکنیک اعتبار پژوهشگر انجام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 برای کل پرسشنامه بهدستآمد؛ روایی محتوایی آن، با استفاده ازنظر متخصصان و روایی سازه آن، با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی، مناسب ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، براساس تحلیل مضمون و در بخش کمی، با نرمافزارهای آماری و تحلیل عاملی انجام شد. در بخش کیفی، درنهایت 109 مضمون پایه، 16 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازماندهنده شامل شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای رفتاری، شایستگیهای مهارتی، شایستگیهای شناختی و شایستگیهای عاطفی بهدستآمد. یافتههای بخش کمی پژوهش نیز نشان داد که براساس شاخصهای برازش بهدستآمده، الگوی روابط بین مؤلفهها و عوامل مربوط به آنها، برازش مناسب داشتند
The aim of this study was to identify the professional competencies of the educational administrators of secondary schools in Bushehr province. The research method is a combination of exploratory type. The statistical population of the research in the qualitative part included 24 school principals who were selected by purposive sampling method and theoretical saturation technique. In the quantitative section, the statistical population consisted of 213 principals and teachers, of whom 136 were selected based on the Morgan-Krejcie table and cluster sampling. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. Validation of qualitative findings was performed using participant feedback method and researcher validation technique. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient equal to 0.87 for the whole questionnaire and its content validity was evaluated using experts' opinion and its construct validity was evaluated with confirmatory factor analysis approach. Data analysis in qualitative part was based on content analysis and in quantitative part was performed with statistical software and factor analysis. In the qualitative section, finally 109 basic themes, 16 comprehensive themes and 5 organizing themes including managerial competencies, behavioral competencies, skill competencies, cognitive competencies and emotional competencies were obtained. The findings of the quantitative part of the research also showed that based on the obtained fit indices, the pattern of relationships between components and their related factors has a suitable fit.