Abstract:
این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری گردید که در مصاحبه 10ام اشباع نظری حاصل گردید. متن مصاحبهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد شرایط علّی شامل هدفگذاری و تحلیل محیطی، وجود زیرساخت تسهیل ارتباطات و استراتژیهای مدیریت منابع انسانی، ایﺠﺎد زیﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺨﺖاﻓﺰاری و ﻧﺮماﻓﺰاری تدوین، بازنگری، اصلاح و ارزیابی استراتژیها و توسعه زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ شرایط مداخلهگر شامل قابلیتهای استراتژیک رقبا، جایگاه، اجرا و اهداف مرتبط با آنها و شناسایی نقاط ضعف و قوت رقبا ؛ شرایط زمینهای شامل نقش مدیران، کارمندان و سایر ذینفعان در هوش استراتژیک، ارتقاء فرهنگ، توانایی و دانش کارکنان دانشگاهی، توان مدیریتی سازمان در پیادهسازی هوش استراتژیک و تاکید بر شایستهسالاری میباشد. راهبردها شامل کسب مزیت رقابتی، رقابت، فناوری، نوآوری، ترجیحات و الگوی رفتاری افراد، ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻫﻮش اﺳﺘﺮاﺗﮋیﮏ ﺑﺮ ایﺠﺎد، ﻧﮕﻬﺪاری، ﺗﺒﺎدل و ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی داﻧﺶ، ایجاد ارزش افزوده دانش و اطلاعات، ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﭘﺎیﮕﺎهﻫﺎی داﻧﺶ، هوشمندی مرتبط با رقبا، هوشمندی مدیران و کارکنان، هوشمندی منابع انسانی، هوشمندی منابع مالی و هوشمندی منابع اطلاعاتی منجر به پیامدها شامل هوشمندی فرآیندهای سازمانی رشد سودآوری در مراکز آموزش عالی، توسعه دانش و مهارت کارکنان، انعطاف پذیری و نوآوری و بهبود سطح رضایت و تعلق کارکنان میشود پیشنهاد میگردد برنامههای تدوین شده لزوما باید کسب شایستگیهای محوری را مد نظر قرار دهند.
This research is qualitative and based on data base theory. The participants in the research included university experts who were selected in a purposeful way. Research data was collected through in-depth interviews, which reached theoretical saturation in the 10th interview. The text of the interviews was analyzed through three stages of open, central and selective coding. The findings of the research showed that the causal conditions include targeting and environmental analysis, the existence of an infrastructure to facilitate communication and human resources management strategies, the creation of powerful hardware and software infrastructures, the formulation, review, modification and evaluation of strategies and the development of information and communication infrastructures; The intervening conditions include the strategic capabilities of competitors, their position, implementation and goals related to them and identifying the weaknesses and strengths of competitors; The background conditions include the role of managers, employees and other stakeholders in strategic intelligence, the promotion of culture, ability and knowledge of academic staff, the management ability of the organization in the implementation of strategic intelligence and emphasis on meritocracy. Strategies include gaining a competitive advantage, competition, technology, innovation, preferences and behavioral patterns of people, influencing strategic intelligence on creating, maintaining, exchanging and using knowledge, creating added value of knowledge and information, identifying knowledge sources and databases, intelligence related to competitors, intelligence Managers and employees, the intelligence of human resources, the intelligence of financial resources and the intelligence of information resources lead to outcomes including the intelligence of organizational processes, the growth of profitability in higher education centers, the development of knowledge and skills of employees, flexibility and innovation, and the improvement of the level of satisfaction and belonging of employees. compiled must necessarily consider the acquisition of core competencies.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد شرايط علي شامل هدف گذاري و تحليل محيطي ، وجود زيرساخت تسهيل ارتباطات و استراتژي هاي مديريت منابع انساني، ايجاد زيرساخت هاي توانمند سخت افزاري و نرم افزاري تدوين ، بازنگري ، اصلاح و ارزيابي استراتژي ها و توسعه زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي ؛ شرايط مداخله گر شامل قابليت هاي استراتژيک رقبا، جايگاه ، اجرا و اهداف مرتبط با آن ها و شناسايي نقاط ضعف و قوت رقبا ؛ شرايط زمينه اي شامل نقش مديران ، کارمندان و ساير ذينفعان در هوش استراتژيک ، ارتقاء فرهنگ ، توانايي و دانش کارکنان دانشگاهي ، توان مديريتي سازمان در پياده سازي هوش استراتژيک و تاکيد بر شايسته سالاري ميباشد.
راهبردها شامل کسب مزيت رقابتي ، رقابت ، فناوري ، نوآوري ، ترجيحات و الگوي رفتاري افراد، تأثيرگذاري هوش استراتژيک بر ايجاد، نگهداري ، تبادل و به کارگيري دانش ، ايجاد ارزش افزوده دانش و اطلاعات ، شناسايي منابع و پايگاه هاي دانش ، هوشمندي مرتبط با رقبا، هوشمندي مديران و کارکنان ، هوشمندي منابع انساني ، هوشمندي منابع مالي و هوشمندي منابع اطلاعاتي منجر به پيامدها شامل هوشمندي فرآيندهاي سازماني رشد سودآوري در مراکز آموزش عالي ، توسعه دانش و مهارت کارکنان ، انعطاف پذيري و نوآوري و بهبود سطح رضايت و تعلق کارکنان ميشود.
Exploring the Impact of Strategic Intelligence on Entrepreneurial Orientation: A practical Study on the Jordanian Diversified Financial Services Companies, International Journal of Business Management and Economic Research(IJBMER), 8(1), 884-893.