Abstract:
هوشمندی رقابتی ابزاری کلیدی برای ایجاد تمایز و موفقیت در عرصه رقابت دانشگاهی کشور است. این مطالعه با هدف مدلسازی پیشران های مهارتی هوشمندی رقابتی دانشگاه انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی است که به شیوه پیمایش مقطعی انجام شد. 23 نفر از اساتید دانشگاههای صنعتی تهران در این مطالعه مشارکت کردند. برای طراحی مدل از روش ترکیبی دیمتل و مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. براساس نتایج این تحلیل مدیریت و رهبری هوشمند بر تعاملات و ارتباطات دانشگاه تاثیر دارد. این تعاملات نیز بر فرایندها، ساختار و قوانین دانشگاه اثر میگذارند. فرایندهای دانشگاهی نیز بهنوبه خود بر فرهنگ سازمانی، سرمایه انسانی و برندسازی دانشگاه اثر میگذارند و در نهایت نیز به برنامههای آموزشی، سیستمها و زیرساختها منجر میشوند. همچنین براساس نمودار قدرت نفوذ-وابستگی مشخص گردید، متغیر مدیریت و رهبری هوشمند قدرت نفوذ بالایی داشته و تاثیرپذیری کمی دارند و در ناحیه متغیرهای مستقل قرار گرفته است. متغیرهای برنامههای آموزشی و پژوهشی و سیستمها و زیرساختها نیز از وابستگی بالا اما نفوذ اندکی برخوردار هستند، بنابراین متغیرهای وابسته محسوب میشوند. متغیرهای برنامهریزی توسعه مستمر و برندسازی دانشگاه، سرمایه انسانی، فرایندها، ساختار و قوانین دانشگاه و تعاملات و ارتباطات دانشگاه قدرت نفوذ و میزان وابستگی مشابهی دارند بنابراین متغیرهای پیوندی هستند. هیچ متغیری نیز در ربع اول یعنی ناحیه خودمختار قرار نگرفته است.
Competitive intelligence is a key tool to create distinction and success in the country's academic competition. This study aims to model the antecedents and consequences of university competitive intelligence. The current study is a descriptive research in terms of the practical-developmental purpose and the method of data collection. 23 professors of Tehran University of Technology participated in this study. For the design of the model, the combined method of Dimetal and structural-interpretive modeling was used. Based on the results of this analysis, intelligent management and leadership has an effect on university interactions and communications. These interactions also affect the processes, structure and rules of the university. University processes, in turn, affect the organizational culture, human capital, and branding of the university, and ultimately lead to educational programs, systems, and infrastructure. Also, based on the power of influence-dependence diagram, it was determined that the variable of intelligent management and leadership has a high power of influence and has little influence and is placed in the area of independent variables. The variables of educational and research programs and systems and infrastructure also have high dependence but little influence, so they are considered dependent variables. The variables of continuous development planning and branding of the university, human capital, processes, structure and rules of the university and interactions and communication of the university have the same power of influence and degree of dependence, so they are linked variables. No variable has been placed in the first quadrant, which is the autonomous region.
Machine summary:
اين مطالعه با هدف مدلسازي پيشران هاي مهارتي هوشمندي رقابتي دانشگاه انجام شده است .
واژگان کليدي: هوشمندي رقابتي، رقابت دانشگاهي، پيشران هاي مهارتي، مهارت مقدمه هوشمندي رقابتي به عنوان يک سيستم پايش محيطي بر فرايندهايي دلالت دارد که براي گردآوري و تفسير اطلاعات محيط طراحي شده است تا دانشي را فراهم آورد که تصميم گيري را تسهيل کند.
طي سال هاي اخير در منابع مديريت و بازاريابي مفهوم رقابت پذيري بسيار مورد توجه قرار گرفته و هوشمندي رقابتي به عنوان اهرمي براي دستيابي به آن مطرح شده است .
در چنين شرايطي هوشمندي رقابتي جهت پايش و 1Song ارزيابي دقيق فعاليت هاي رقبا به يک ضرورت براي بقاي دانشگاه ها تبديل شده است .
1Shapira 2Society of Competitive Intelligence Professionals, SCIP 3Acharya 4Benjamin Gilad 5Gilad به طور کلي هوشمندي رقابتي فرايندي سيستماتيک و برنامه ريزي شده ، در راستاي گردآوري، تجزيه و تحليل ، توليد و انتشار اطلاعات دقيق ، مرتبط ، به موقع و عملي است که در رابطه با مشتريان ، رقبا، شرکا، بازارها و ساير عوامل محيطي به دست ميآيد.
از نتايج اين روش براي طراحي مدل پيشران هاي مهارتي هوشمندي رقابتي دانشگاه با روش مدلسازي ساختاري -تفسيري استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- الگوي پيشران هاي مهارتي هوشمندي رقابتي دانشگاه در مدل (ISM) روابط متقابل و تأثيرگذاري بين معيارها و ارتباط معيارهاي سطوح مختلف به خوبي نشان داده شده است که موجب درک بهتر فضاي تصميم گيري به وسيله مديران مي شود.
نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف مدلسازي پيشران هاي مهارتي هوشمندي رقابتي دانشگاه با رويکرد ترکيبي DISM انجام شده است .