Abstract:
زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی و ارزیابی پیشایندها و پیامدهای مرتبط با تصویر سازمانی مطلوب در صنعت نفت کشور به عنوان یک سازمان دولتی میباشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث نوع تحقیق، توصیفی– همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان صنعت نفت کشور بوده که از این جامعه مبتنی بر فرمول کوکران برای جوامع محدود و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای 426 تایی استخراج گردید. همچنین دادههای گرداوری شده مبتنی بر پرسشنامه استاندارد براساس روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس نسخه 18 تحلیل گردیدند. یافتهها: یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمونهای مرتبط با آن نشان داد که تصویر درونسازمانی و تصویر برون-سازمانی در صنعت نفت کشور بر تصویر سازمانی مطلوب اثرگذار بوده و این تصویر مطلوب نیز میتواند منجر به پیامدهایی مطلوب در داخل و خارج از سازمان گردد. نتیجهگیری: نتایج برآمده از این تحقیق نشان داد که ارتباطات سازمانی، سیاستها و رویههای سازمانی وتعهد سازمانی مهمترین پیشایندهای کلیدی در راستای دستیابی به تصویر سازمانی مطلوب در صنعت نفت کشور میباشند.
AbstractBackground and Aim: The purpose of this study is to identify and evaluate the antecedents and consequences related to the desired organizational image in the Iran's oil industry as a government organization. Methodology: This research is descriptive-correlational in terms of applied purpose and in terms of research type. The statistical population of the research included managers and experts of the Iran's oil industry, and a sample of 426 was extracted from this population based on Cochran's formula for limited societies and random cluster sampling. Also, the collected data based on a standard questionnaire were analyzed based on the structural equation modeling method in Emus version 18 software. Findings: The findings of structural equation modeling and related tests showed that internal and external image in the Iran's oil industry have an effect on the desired organizational image and this desired image can also lead to positive consequences inside and outside the organization. Conclusion: The results of this research showed that organizational communication, organizational policies and procedures, and organizational commitment are the most important key antecedents in order to achieve a positive organizational image in the Iran's oil industry.