Abstract:
زمینه و هدف: پدیده بزهکاری نوجوانان ریشه در عوامل مختلفی میتواند داشته باشد که هر عاملی میتواند بهعنوان یک متغیر کنترل بر رویکردهای بزهکارانه شخص نوجوان بهعنوان متغیر اصلی در پژوهشهای تخصصی جرمشناختی و روانشناختی سنجیده و موردتوجه واقع گردد. با توجه به نسبی بودن مطالعات علوم انسانی که بدان قائل هستیم، بههیچوجه نتایج در خصوص هر فرد یا گروهی بهراحتی و بهصورت مطلق قابلتعمیم به دیگر گروهها نیست. سوال این است که آیا بین رویکردهای شخصیتی نوجوانان بزهکار و راههای مقابله و پیشگیری از جرائم در آنها در جامعه رابطه علی و معلولی و منطقی برقرار است یا خیر؟ روش: باتوجه به ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع کاربردی و با روش کیفی، تفسیری و همچنین، رویکرد توصیفی- تحلیلی است. فلذا، با توجه به ماهیت موضوع، گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه و اینترنت صورت پذیرفته است. یافتهها: در زمینه ارتباط بین صفات و ویژگیهای شخصیتی عمده و بزهکاری این است که یک انسان صفات و گرایشهای مختلفی دارد و لزوما یک صفت واحد و منحصربهفرد نمیتواند پیشبینیکننده بروز رفتار بزهکارانه در فرد باشد، بلکه آنچه مهم است، نحوه ترکیب و تعامل بین این صفات است. نتیجهگیری: با ایجاد نگرشهای مثبت در نوجوانان نسبت به قوانین و مقررات و...، مهار گری اعتدالگرایانه نوجوانان در انتخاب دوستان مناسب توسط خانواده و مدرسه، واکنش مناسب نسبت به رفتارهای نادرست نوجوان و تنبیه آنها از طریق عدم ابراز توجه به آنها در جهت کاهش رفتارهای بزهکارانه میتوان گام برداشت که در نتیجه باعث پیشگیری از بزهکاری جامعه هدف میشود.
Machine summary:
تأثيرات متقابل ويژگي هاي شخصيتي و روان شناختي نوجوانان بزهکار، پيشگيري از آن با تاکيد بر آموزه هاي روانشناسي جنايي در عملکرد پليس 1 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٤/١٤ سيد محمدرضا موسوي فرد تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٧/٠٤ نوع مقاله : پژوهشي چکيده زمينه و هدف : پديده بزهکاري نوجوانان ريشه در عوامل مختلفي ميتوانـد داشـته باشـد کـه هـر عـاملي ميتواند به عنوان يک متغير کنترل بـر رويکردهـاي بزهکارانـه شـخص نوجـوان بـه عنـوان متغيـر اصـلي در پژوهش هاي تخصصي جرم شناختي و روان شناختي سنجيده و موردتوجه واقع گردد.
با تفاسير صورت پذيرفته ، سـؤال اصـلي اين مقاله علمي اين مسئله است آيا علي الاصول بـين رويکردهـاي شخصـيتي٢ نوجوانـان بزهکـار و راه هاي مقابله و پيشگيري ٣ از جرائم در آن ها در جامعه رابطه علي و معلولي و منطقي برقـرار اسـت يا خير؟ پيشينه و مباني نظري پيشينه محمدي و همکاران (١٣٩٧)، در پژوهشـي بـا عنـوان «نقـش خـانواده ، مدرسـه و رسـانه در پيشگيري از وقوع جرم »، سعي کرده اند صرفا با رويکردهاي معمول پيشـگيري از جـرم هماننـد پيشگيري وضعي به تبيين نقـش والـدين در قبـال کودکـان و نوجوانـان در برخـورد بـا محـيط هـاي آموزشي همچون مدرسه و گروه همسالان بپردازند.
رجبي پور (١٣٨٧)، در پژوهشي بـا عنـوان «بزهکـاري دانـش آمـوزان و امکـان پيشـگيري اجتماعي رشدمدار (از ديدگاه کارشناسان آموزش وپرورش )»، در قالـب سـطح تحليـل پيشگيري رشدمدار به قضيه ورود کرده اند، اما تفاوت در اين مسئله نهفته اسـت کـه نوعـا مطالعـات صورت گرفته از ديد کارشناسان آموزش و پرورش بوده است ؛ هرچنـد نقطـه نظراتشـان مـي توانـد راهگشا باشد، ولي در جرم شناسي به نظر نگارنده صرفا يک توصيف اسـت ، قابليـت اتکـاي علمـي ندارد.