Abstract:
زمینه و هدف: در حال حاضر موضوع نگهداری از سگ بهعنوان حیوان خانگی به رویه عمومی گستردهای در جامعه تبدیلشده است و گواه بحرانی شدن اوضاع اجتماعی و تغییر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و تمایزجویی اجتماعی است؛ چرا که در فرهنگ ایرانی- اسلامی، زندگی با حیوانات یکی از امور نامتعارف جامعه محسوب میشود که از نظر اسلام نیز مورد نکوهش قرار دارد. از اینرو نوشتار حاضر درصدد است تا راهکارهایی را بهمنظور رفع نارساییهای نظام کیفری ملی ارائه نماید.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانهای، مطالب آن جمعآوری شده است.یافتهها: یافتهها نشان میدهد پدیده سگگردانی تاکنون باعث بروز مشکلات متعددی از قبیل دلهره، اضطراب، هراس و ترس؛ سلب آسایش و آرامش روانی همسایگان بهویژه در محیطهای آپارتمانی و بروز نزاع و درگیری بین مردم؛ تحمیل هزینههای سنگین خرید، مراقبت و نگهداری حیوانات یاد شده بر اقتصاد جامعه و خانوادهها؛ آلودهسازی، نجس کردن و ایجاد مشکلات بهداشتی در اماکن و معابر عمومی؛ تسری، انتقال و فراگیری بیماریهای فراوان مشترک بین انسان و حیوان و تغییر تدریجی سبک زندگی ایرانی اسلامی و جایگزینی احساسات و روابط عاطفی با حیوان بهجای روابط انسانی و خانوادگی شده است.نتیجهگیری: در قوانین کشور جرمی بهعنوان سگگردانی تعیین نشده است. با نگاهی به قوانین و مقررات موضوعه نیز میتوان خلأ قانونی درباره این پدیده را تصدیق کرد. از اینرو راهکارهایی در مواجهه با حیوانات مضر و خطرناک و صیانت از حقوق عامه در قالب الحاق چهار ماده واحده؛ بهعنوان ماده (688 مکرر1)، (688 مکرر2)، (688 مکرر3) و (۶۸۸ مکرر۴) به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات)، ارائه میشود.
Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the type of research, the contents of which were collected using library resources.Findings and Results: The findings show that the phenomenon of canine disturbance has caused many problems such as panic, anxiety, panic and fear; Deprivation of comfort and peace of mind of neighbors, especially in apartment environments and the occurrence of quarrels and conflicts between people; Imposing heavy costs on the purchase, care and maintenance of these animals on the economy of society and families; Pollution, impurity and health problems in public places and passages; The spread, transmission and spread of many common diseases between humans and animals and the gradual change of Iranian-Islamic lifestyle and the replacement of feelings and emotional relationships with animals instead of human and family relationships. The law of the country does not criminalize misdemeanors. A legal vacuum on this phenomenon can be confirmed by looking at the relevant laws and regulations. This article seeks to address the shortcomings of the national penal system and the inclusion of articles in the Islamic Penal Code (Book 5 of the Penal Code) in the face of harmful and dangerous animals and the protection of public rights in the form of the inclusion of four single articles as follows As an article (688 frequent 1), (688 frequent 2), (688 frequent 3) and (688 frequent 4) to the Islamic Penal Code (Book 5 - Punishments).
Machine summary:
واکاوي جامعه شناختي پيامدهاي گرايش به سگ گرداني در سنجه جرم شناسي با تأکيد بر نقش پليس در برخورد با اين پديده 1 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٦/٠٣ پروانه بياتي تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٨/٢٥ نوع مقاله : پژوهشي چکيده زمينه و هدف : در حال حاضـر موضـوع نگهـداري از سـگ بـه عنـوان حيـوان خـانگي بـه رويـه عمـومي گسترده اي در جامعه تبديل شده اسـت و گـواه بحرانـي شـدن اوضـاع اجتمـاعي و تغييـر فرهنـگ و سـبک زندگي ايراني- اسلامي و تمايزجويي اجتماعي اسـت ؛ چـرا کـه در فرهنـگ ايرانـي- اسـلامي ، زنـدگي بـا حيوانات يکي از امور نامتعارف جامعه محسوب مي شود که از نظر اسلام نيز مـورد نکـوهش قـرار دارد.
يافته ها: يافته ها نشان مي دهد پديده سگ گرداني تاکنون باعـث بـروز مشـکلات متعـددي از قبيـل دلهـره ، اضطراب ، هراس و ترس ؛ سلب آسايش و آرامش رواني همسايگان به ويژه در محيط هاي آپارتماني و بروز نزاع و درگيري بين مردم ؛ تحميل هزينه هاي سنگين خريد، مراقبت و نگهداري حيوانات ياد شده بر اقتصاد جامعه و خانواده ها؛ آلوده سازي ، نجس کردن و ايجاد مشکلات بهداشتي در اماکن و معابر عمومي ؛ تسري ، انتقال و فراگيري بيماري هاي فراوان مشترک بين انسان و حيـوان و تغييـر تـدريجي سـبک زنـدگي ايرانـي اسلامي و جايگزيني احساسات و روابط عاطفي با حيوان به جاي روابط انساني و خانوادگي شده است .
حقوق کيفري به عنوان شديدترين ضمانت اجرايي قواعد حقوقي تنهـا بايـد بـه صـورت آخـرين درمان مورد استفاده قرار گيرد و آن در صورتي است کـه اصـول جـرم انگـاري در مـورد هـر جـرم رعايت نشده باشد؛ يعنـي اولا، رفتـار در زمـره شـديدترين رفتارهـاي ضـداجتماعي باشـد؛ ثانيـا، بـا ابزارهاي ديگري غير از مجازات نتوان از آن جلوگيري کرد و ثالثا، فوايد جرم انگاري آن بيشـتر از زيان هاي احتمالي جرم انگاري باشد (فلاحي، ١٣٩٣: ١١٨).