Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین مهارتهایی که در یادگیری دانشآموزان نقش اساسی ایفا میکند، مهارت خواندن است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی برنامه مداخله مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه برای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با نارسایی خواندن بود. روش: این پژوهش از نوع فراترکیب است. به همین منظور پنج پایگاه اطلاعاتی در بازههای زمانی 2005 تا 2021 با استفاده از راهبرد جستجوی دقیق بررسی شدند. برای به دست آوردن مقالات منتخب جهت ورود به تحلیل، از راهبرد جستجوی نظاممند استفاده شد. کلیدواژههای یادگیری رویهای، آماری، توالی، نارساخوانی و معادل انگلیسی آنها، Specific learning disability, Learning Systems, Dyslexia در پایگاه اطلاعاتی Scopus، Sciencedirect، PubMed، PsycINFO و Springe، Magiran, Sid, Noormags جستجو شدند. در نتیجه این جستجو، 229 مقاله بازیابی و بر اساس ملاکهای ورود و خروج، 22 مقاله برای ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای پژوهش از «مدل هفت مرحلهای ساندلووسکی و باروسو» استفاده شد. یافتهها: بر اساس کدهای شناسایی شده، در کل 19 مقوله مربوط به سیستمهای یادگیری و برنامه مداخله استخراج شد. برخی از مقولههای مربوط به سیستمهای یادگیری عبارتاند از: ضمنی بودن، غیرکلامی بودن، تدریجی بودن، رفتاری بودن، شمارگانی بودن یادگیری؛ و مقولههای مربوط به برنامه مداخله عبارت بودند از: توالی دیداری، توالی شنیداری، توالی حرکتی، هماهنگی حسی و حرکتی، توالی زبانی، بازی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، دقت و تمرکز. مقولههای استخراج شده مورد توافق کدگذاران (کاپای کوهن: 65 /0) قرار گرفت. سپس اهداف و محتوا و فعالیتهای مرتبط با سیستمهای یادگیری شناسایی و برنامه مداخله در 14 جلسه تنظیم شد. روایی اهداف و محتوای برنامه نیز با فرمول نسبت روایی محتوا با نمره 85/0 و نیز شاخص روایی محتوا 79/0 مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بر اساس این مطالعه میتوان گفت توجه به سیستمهای یادگیری، چارچوب مناسبی را برای طراحی برنامه مداخله و همچنین کار با دانشآموزان نارساخوان، فراهم میکند. از یافتههای این مطالعه میتوان در طراحی برنامههای انفرادی و گروهی بهبود مهارت خواندن استفاده کرد و این برنامه را بهعنوان یک برنامه توانبخشی سودمند به متخصصان و درمانگران حوزه اختلالهای یادگیری ویژه پیشنهاد داد.
Background and Purpose: One of the most important skills that play a key role in students' learning are reading skills. The purpose of this study is to design and validate an intervention program based on multiple learning systems for dyslexic students.
Method: The present study was a meta-synthesis. five electronic databases from 2005 to 2021 were searched using a comprehensive search strategy. To obtain the selected articles for the analysis, systematic search strategies were used. The keywords procedural learning, statistics, sequence, dyslexia were searched in five databases including Scopus, Sciencedirect, PubMed, PsycINFO, Springer, Magiran, Sid and Noormags. As a result of this search, 229 articles were retrieved. Based on the inclusion and exclusion criteria, 22 research papers were selected for the study.The Seven -step pattern of Sandelowski & Barroso research synthesis was used for data analysis. Results: Based on the identified codes, 10 main categories related to learning systems and 9 main categories in the field of Intervention programs were extracted. Some of the categories related to learning systems include implicit, non-verbal, gradual, behavioral and numerical learning. The categories related to Intervention programs were visual sequence, auditory sequence, motor sequence, sensory and motor coordination, language sequence, play, cognitive and metacognitive strategies, and accuracy and concentration. The extracted categories were agreed upon by the coders (Kappa Cohen: 0.65). After identifying the goals, content, and activities of the learning systems, the training program was organized into 14 training sessions. The content validity ratio of the Lavshe table showed that the program's objectives and content were valid with a score of 0.85 and a content validity index of 0.79. Conclusion: The findings of this study provide a program to help dyslexic students From our findings, we can conclude that paying attention to basic learning systems has been effective for improving reading skills, since our daily lives depend on implementing procedures. As a result, this program can be recommended as a useful rehabilitation program for specialists and therapists in the field of specific learning disorders.