Abstract:
زمینه و هدف: عملکرد هنردرمانی مبتنی بر تسهیل تغییرات مثبت مانند شادزیستی از طریق تعامل با درمانگر و مواد هنری در یک محیط امن است. از سویی یکی از بیماریهایی که در کودکان بیشترین عواقب منفی روانی را دارد، سرطان است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شادزیستی کودکان 6 تا 10 ساله مبتلا به سرطان انجام شد. روش: روش پژوهش شبهتجربی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 کودک مبتلا به سرطان از شهر اصفهان در سال 1396 بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش طی 15جلسه تحت مداخله هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه مداخلهای تا پایان آزمایش دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شادزیستی (مورگان، 2014) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس و با نرمافزار آماری spss22، تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: یافتههای آماری نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در میزان شادزیستی و مؤلفههای آن از جمله خلق و تفکر شادمانه تفاوت معنادار آماری (0/05>P) وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ با تأکید بر تخلیه هیجانات منفی باعث بهبود شادزیستی کودکان مبتلا به سرطان میشود و این شیوه را میتوان بهعنوان یک روش درمانی و مداخلهای مناسب برای بهبود خلق این کودکان پیشنهاد داد.
Background and Purpose: The function of Art Therapy is the simplification of positive changes like happiness with communicating to a therapist by implementing artistic elements in a safe atmosphere. It is worth mentioning that, one of the illnesses with intense negative effects, particularly on children is cancer; as a result, the goal of this research was to study the effect of expressive art therapy on children with cancer ranging in age from 6-10 years old.
Method: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design. The sample consisted of 30 children with cancer from Isfahan in 2017, selected by convenience sampling method and randomly assigned to the experimental (n=15) and control groups (n=15). The experimental group received color therapy for 15 sessions, while the control group did not receive any. To gather data the children's happiness scale (Morgan, 2014) has been utilized. Data were analyzed by ANCOVA using SPSS-22 software. Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and the control group in Happy Thought and Happy mood (p<0/05). Conclusion: We can conclude that art activities that incorporate color and emphasize the release of negative emotions improve the happiness of children with cancer, and this can be recommended as a proper form of treatment for children with cancer.