Abstract:
زمینه و هدف: ناخن جویدن رفتاری شایع در کودکان است که میتواند با برخی از عوامل محیطی مانند مشکلات والدین و یا سبک های والدگری در ارتباط باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رضایتمندی زناشویی، سبک های والدگری، و سبک های دلبستگی والدین کودکان با و بدون مشکلات ناخن جویدن بود. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع تحلیل مقطعی است که جامعه آماری آن شامل تمامی والدین دانش آموزان پیشدبستانی و دبستانی با و بدون رفتار ناخن جویدن شهر شیراز در سال 1393 بودند. حجم نمونه شامل 284 نفر از والدین جامعه آماری مذکور بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در مرحله بعد از آنها درخواست شد تا پرسشنامه های رضایتمندی زناشویی انریچ (اولسون، 1989)، سبکهای والدگری بامریند (1972)، و مقیاس تجدید نظرشده دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1996) را تکمیل کنند. در پایان بعد از جمع آوری پرسشنامه های اجرا شده، داده ها به وسیله نسخه 24 نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس چندمتغیری، وارسی و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد بین مادران دو گروه کودکان با و بدون رفتارهای ناخن جویدن، تفاوت معناداری در سبک های والدگری، سبک های دلبستگی، و رضایتمندی زناشویی وجود ندارد و این تفاوت در بین پدران دو گروه نیز یافت نشد (0/05P>). نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به نظر میرسد که رفتارهای ناخن جویدن به طور مستقیم، غیرمستقیم، و یا واسطه ای تحت تأثیر متغیرهای دیگری هستند که پیشنهاد می شود در مطالعات آینده به آنها پرداخته شود.
Background and Purpose: Nail biting is a common behavior in children that may be connected to some environmental factors like parental problems or parenting styles. The purpose of this study was to compare marital satisfaction, parenting style, and attachment style in parents of children with and without nail biting.
Method: This research was a descriptive cross-sectional study. The population consisted of all pre-school and primary school students with nail biting behaviors in Shiraz in 2015. To select a sample (284 parents), 10 schools were selected from each area of Shiraz by cluster sampling and then 40 pre-school and primary school students were selected from each school by convenience sampling. Afterwards, their parents were asked to complete ENRICH Marital Satisfaction Scale (Olson, 1989), Baumrind's Parenting Styles Questionnaire (Baumrind, 1972), and Revised Adult Attachment Scale (Collins & Read, 1996). Data were analyzed by T-tests and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) by using SPSS Version 24 Software.
Results: Results demonstrated that there was no significant difference between mothers of the nail biting and control groups in terms of marital satisfaction, parenting style, and attachment style at P>0.05. Also, no such a difference was found between the fathers.
Conclusion: Based on the results of this study, it can be suggested that nail biting behavior may be directly or indirectly influenced by some variables that deserve further investigations.