Abstract:
طلاق و عدم توجه به حقوق زن از آسیبهای مهم اجتماعی میباشد که به دنبال آن بسا خانواده فرو میپاشد این پدیده هم مانند هر پدیده اجتماعی علل و عواملی دارد، که باید شناسایی و بررسی گردد، تحقیق حاضر در تحلیل این مسئله تلاش کرده است با استفاده از منابع کتاب خانهای و بر مبنای آموزههای قرآن کریم در سوره طلاق، بقره و نساء با روش توصیفی - تحلیلی و تبیین آیات طلاق و حقوق زنان در زمان عده طلاق را بررسی کرده و ظرائف بلاغی اسالیب شرط در آیات طلاق را که چرا با ادات و اسلوب شرط بیان شده است تبیین کند، نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیان آیات طلاق و بیان حقوق زنان به لحاظ زبان شناختی با اسلوب شرط از ظرائف خاصی بر خوردار است جایی که اگر مضمون جمله شک یا نادر الوقوع باشد ((اِن)) و در صورت قطعی ((اذا)) و در صورت فراگیر و عمومیت داشتن با ((مَن)) قید خورده است. در قرآن رعایت تقوا طلاق باعث توسعه زندگی میگردد. همچنین عدّه، سبب حفظ حریم زوجیّت در اسلام و عدم اختلاف نفقه و نسبت فرزند به پدر را نشان میدهد، ازطرفی هم مهلتی برای بازگشت به زندگی میباشد.
Divorce and disregard for women''s rights are important social ills that often lead to the collapse of the family. This phenomenon, like any social phenomenon, has causes and factors. Which should be identified and examined, the present study in the analysis of this issue has tried to use library sources and based on the teachings of the Holy Quran in Surah Divorce, Baqarah and Nisa by descriptive-analytical method and explaining the verses of divorce and women''s rights at the time of divorce and examining the rhetorical subtleties of the conditions of the condition in the verses of divorce and why it is stated with the conditions of the condition, The results of the research indicate that the expression of the verses of divorce and the expression of women''s rights linguistically with the style of the condition has certain nuances where if the subject of the sentence is doubtful or rare (in) and in the definite case ((if) ) And in case of comprehensiveness and generality, it is mentioned with ((I)) In the Qur''an, by observing piety, divorce develops life. Also, ''iddah shows the reason for maintaining the sanctity of marriage in Islam and the absence of alimony and the relationship between the child and the father, on the other hand, it is a deadline for returning to life.
Machine summary:
مسئله طلاق با بيان ظرايف بلاغي اساليب شرط در قرآن کريم 1 حمدالله جعفرپور 2 دکتر علي رضائيکهنموئي 3 دکتر محمدعلي ربيپور چکيده طلاق و عدم توجه به حقوق زن از آسيب هاي مهم اجتماعي ميباشد که به دنبال آن بسا خانواده فرو ميپاشـد اين پديده هم مانند هر پديده اجتماعي علل و عواملي دارد، که بايد شـناسـايي و بررسـي گردد، تحقيق حاضــر در تحليل اين مســئله تلاش کرده اســت با اســتفاده از منابع کتاب خانه اي و بر مبناي آموزه هاي قرآن کريم در ســوره طلاق ، بقره و نســاء با روش توصــيفي - تحليلي و تبيين آيات طلاق و حقوق زنان در زمان عده طلاق را بررسي کرده و ظرائف بلاغي اساليب شرط در آيات طلاق را که چرا با ادات واسلوب شرط بيان شده است تبيين کند، نتايج تحقيق حاکي از آن است که بيان آيات طلاق و بيان حقوق زنان به لحاظ زبان شناختي بااسلوب شرط از ظرائف خاصي بر خورداراست جايي که اگر مضمون جمله شک يا نادر الوقوع باشد ((ِان )) و در صورت قطعي ((اذا)) و در صورت فراگير و عموميت داشــتن با ((من )) قيد خورده اســت .
جمله دوم با ادات (من ) که براي عموم و عقلا کاربرد دارد، مقيد شده است ، پس عاقل کسي است که در برابر خدا تقوا پيشه کند، بنابراين تا حد ممکن به قانون خدا عمل ميکند، در نتيجه ظلم و تعّدي نميکند، نتيجه اين اســت که خداوند او را در دنيا و آخرت از هر نوع اندوهي نجات ميدهد، بعد از وقوع طلاق ، خداوند به مرد ميگويد: وقتي عدّه ي همســـرش به وقت پايان نزديک شده است .