Abstract:
مقدمه: بازی موّثرترین راه بادگیری کودکان است. هنگام بازی کودکت فکر میکند. برنامه ربزی مینماید و
چیزهای نوخلق میکند. همانقدر که از قوای بدنی خود استفاده میکند. , قوای فکری خود را نیز به کار می
اندازد و در تمام مدت بازی در محیطی مناسب به افزایش تجربه میپردازد. بازی عبارت است از فعالیتی
شادمانه»؛ شور و شوق خودانگیختگی, شادای و وجدی که غالبا از آن عاید میشود که تاثیراتی بسیار مثبت
در سلامت فکری کودکت دارد. کودکان ازهمدیگر میآموزندودرخلال بازیهاودعواهایشان تجارب بسیا رکسب می
کنند. آنهامی آموزندچگونه بادیگران رفتارکنندوچگونه درجامعه سربلندباشند. بازی ویژ گیهای اخلاقی کودکان راشکل
می دهدومسئولیت پذیری دربرابرجمعءبرقراری روابط دوستی و رفاقت,هماهنگی دردستیایی به هدف مشترک وحل
مناقشات به صورت دوستانه راموجب میشود.
هدف: هدف از این پژوهش» اثربخشی آموزش به شیوه بازی بر رشد مهارتهای اجتماعی وعملکردتحصیلی دانش
آموزان پایه ششم ابتدایی شهرتربت حیدریه است. روش پژوهش از نوع کاربردی و طرح پیش آزمون وپس آزمون
با گروه کنترل است. جامعه آماری ابن پژوهش همةدانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تربت حیدریه درسال
تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰می باشد که برابر با ۸۰۰نفراست. حجم نمونه ۴۰دانش آموز است که به طور تصادفی انتخاب و به
طور تصادفی به دو کروه کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. گروه آزمایش» مفاهیم مهارتهای اجتماعی وانواع
این مهارتها رابا آموزش به شیوه بازی دریافت کردند و گروه کنترل به روش سنتی تدریس آموزش دبدندوهیج
مهارتی رادریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پنج بازی آموزشی محقق ساخته و پرسشنامه محقق ساخته بودهکه
روایی آن به تائید متخصصان رسیده و پایایی آن با آلغفای کرونباخ ٩۰/۸به دست آمده است. برای تحلیل دادهها
از آزمون تحلیل کوواربانس و از نرم افزار 555 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش به شیوه بازی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد آموزشی دانش آموزان پایه ششم
ابتدایی منجر میشود.
نتایج: نتایج نشان دادکه سطح معناداری به دست آمده در دو کروه آزمایش و کنترل در ابعاد مختلف مورد آموزش
معنادار بوده است. نتیجه کلی اینکه» آموزش به شیوه بازی هم موجب ارتقای کار کردهای آموزشی واجرایی دانش
آموزان میشود و هم توانایی آنان را درمهارتهای ار تباطی واجتماعی بهبود میبخشد و لذا شایسته است در برنامه
های آموزشی دوره ابتدایی توجه بیشتری به آموزش بازی محور در تدرس معطوف کردد.
Machine summary:
اثربخشي آموزش به شيوه بازي بر رشد مهارت هاي اجتماعي وعملکردتحصيلي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي مينا محمدزاده دانشجوي کارشناسي ارشدروانشناسي عمومي، دانشگاه آزاداسلامي واحدقائنات ، قائنات ، ايران چکيده مقدمه :بازي مؤثرترين راه يادگيري کودکان است .
هدف :هدف از اين پژوهش ، اثربخشي آموزش به شيوه بازي بر رشد مهارت هاي اجتماعي وعملکردتحصيلي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهرتربت حيدريه است .
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش به شيوه بازي بر مهارت هاي اجتماعي و عملکرد آموزشي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي منجر مي شود.
به عبارت ديگر در آموزش مهارت هاي اجتماعي در اين دوره ، بايد از روش هايي بهره برد که توانايي ذهني وروحي ورواني دانش آموزان را تقويت کند، باعث رشد فکر و ايده در ذهن آنان شود و در نتيجه يادگيري فعال ايجاد نمايد(صحرايي، ١٣٨٦).
جهت جمع آوري داده ها در اين پژوهش از ابزار پرسش نامه محقق ساخته آموزش به روش بازي استفاده شده است .
آمار توصيفي هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي اثربخشي آموزش به شيوه بازي بر مهارت هاي اجتماعي وعملکرد آموزشي دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدايي بود.
بنابراين با توجه به نتايج مي توان اذعان نمود که آموزش به شيوه بازي بر رشد مهارت هاي اجتماعي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه معني داري دارد.
در نهايت بايد تأکيد نمود با توجه به وجود تفاوت معنيدار بين گروه هاي آزمايش و کنترل اين پژوهش و ديگر مطالعات هم سو با اين تحقيق ، ميتوان از آموزش به شيوه بازي بر رشد مهارت هاي اجتماعي وعملکردآموزشي دانش آموزان به عنوان يک روش مؤثر ياد کرد.