Abstract:
مغز انسان، ساختار پیچیدهای از نظر یادگیری دارد و به صورتی سازماندهی شده است که اطلاعات دریافتی از کانالهای حسی متفاوت را به طور مشارکتی بسط میدهد. شیوههای چندحسی دارای منافع شناختی متعددی است؛ به طوریکه حواس با تفکر نیز سر و کار دارد. از طرفی آموزش مبحث مهمی مانند علوم تجربی نیازمند شیوههایی متفادت است که دانشآموزان را به زندگی روزمره آنها ارتباط دهد و یادگیری را در آنان پایدارتر سازد. پژوهش حاضر با روش کیفی–تبیینی انجام گرفته و به بررسی اهمیت آموزش فعال درس علوم تجربی در دوره ابتدائی با تکیه بر برقرای ارتباط با زندگی روزمره و حواس دانشآموزان پرداخته است. درنهایت نتیجه چنان حاصل شد که حواس پنجگانه در یادگیری درس علوم از اهمیت بالایی برخوردار است و با استفاده از روشهای فعال تدریس و دانشآموز محور، استفاده از حواس پنجگانه در قالب بازی، فعالیتهای گروهی و گردش علمی و... میتوان عملکردتحصیلی دانشآموزان را در درس علوم بهبود بخشید.
Machine summary:
پژوهش حاضر با روش کيفي–تبييني انجام گرفته و به بررسي اهميت آموزش فعال درس علوم تجربي در دوره ابتدائي با تکيه بر برقراي ارتباط با زندگي روزمره و حواس دانش آموزان پرداخته است .
نقش تجربه در اين حوزه بسيار اساسي است زيرا دانش آموزان در درس علوم بر اساس تجربياتشان ، الگوهاي ذهني براي تبيين پديده ها ميکنند و حتي ممکن است رويدادهاي مورد انتظار را پيشبيني کنند (احمدي و همکاران ، ١٣٩٢؛ ويژه نامه آموزش علوم ، ١٣٨٠؛ ابراهيمي قوام و حسين زاده يوسفي، ١٣٨٦).
استفاده از حواس پنج گانه براساس روند دانستن و شناختن صورت ميگيرد و يافته هاي تحقيقات اخير نشان ميدهد که کودک هرچقدر در دوران دبستان يعني در سال هاي حساس رشدش بيشتر بشنود، ببيند، ببويد، لمس و حس کند، درک بهتري از دنياي پيرامون خود خواهد داشت و اگر احساس و ادراک کودک قوي باشد به توسعه و گسترش بيشتر رشد شناختي او ميانجامد.
پيشينه هاي تحقيقاتي با توجه به اهميت موضوع پژوهش حاضر به بيان پيشينه هاي نظري و تجربي مرتبط با اين موضوع ميپردازيم : سيدي و همکاران (١٤٠٠) در پژوهشي با عنوان «بررسي آموزش حواس پنج گانه (بينايي، شنوايي، لامسه ، چشايي، بويايي) بر توانمندي شناختي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خواندن »، نشان داد که آموزش تقويت حواس پنج گانه ميتواند به عنوان مداخله اي بهنگام بر توانمندي شناختي دانش آموزان با اختلال خواندن مؤثر باشد.