Abstract:
برنامههای درسی و محتوای لحاظ شده در آنها از جمله عناصری هستند که در فرایند آموزش و یادگیری نقشآفرینی میکنند و ترکیب مطلوب و بهینة آنها با سایر عناصر آموزشی از جمله مهمتر آن یعنی معلمان بر اثربخشی این فرایند و عملکرد فراگیران اثری بسزا خواهد گذاشت. فهم دانش محتوایی-تربیتی و برنامه درسی عنصر کلیدی برای ایفای نقش معلمان در آموزش و پرورش است است. روش پژوهش حاضر، توصیفی میباشد و با تبیین دادههای موجود در این زمینه قصد داریم به بررسی اهمیت دانش محتوایی- تربیتی معلمان پیرامون برنامههای درسی دوره ابتدایی بپردازیم. درنهایت بعد از بررسی منابع و اسناد علمی در این زمینه به این نتیجه دست یافتیم که با توجه به متمرکز بودن نظام آموزشی در کشور ما و اهمیتی که کتابهای درسی در شکل دادن به روش آموزش معلمان و نیز نحوه ارزشیابی از دانشآموزان دارند، یکی از عواملی که میتواند در جریان آموزش نقش اساسی بازی کند، شیوه ارائه محتوا در کتابهایدرسی و برنامهریزی درسی است و دانش معلم از چگونگی انتقال موضوعات درسی به دانشآموزان او را به لحاظ آموزشی قوی کرده و یادگیری را در دانش آموزان راحتتر و ماندگارتر میکند.
Machine summary:
com واژه هاي کليدي: ، چکيده : دانش محتوايي ، تربيتی ، برنامه درسي ، كتابهاي درسي ، نظام آموزشي ، معلم برنامه هاي درسي و محتواي لحاظ شده در آن ها از جمله عناصري هستند که در فرايند تربيتي آموزش و يادگيري نقش آفريني ميکنند و ترکيب مطلوب و بهينۀ آن ها با ساير عناصر برنامه درسي آموزشي از جمله مهم تر آن يعني معلمان بر اثربخشي اين فرايند و عملکرد فراگيران اثري کتاب هاي درسي بسزا خواهد گذاشت .
روش پژوهش حاضر، توصيفي ميباشد و با نظام آموزشي تبيين داده هاي موجود در اين زمينه قصد داريم به بررسي اهميت دانش محتوايي- تربيتي معلمان پيرامون برنامه هاي درسي دوره ابتدايي بپردازيم .
درنهايت بعد از بررسي منابع و اسناد علمي در اين زمينه به اين نتيجه دست يافتيم که با توجه به متمرکز بودن نظام آموزشي در کشور ما و اهميتي که کتاب هاي درسي در شکل دادن به روش آموزش معلمان و نيز نحوه ارزشيابي از دانش آموزان دارند، يکي از عواملي که مي تواند در جريان آموزش نقش اساسي بازي کند، شيوه ارائه محتوا در کتاب هايدرسي و برنامه ريزي درسي است و دانش معلم از چگونگي انتقال موضوعات درسي به دانش آموزان او را به لحاظ آموزشي قوي کرده و يادگيري را در دانش آموزان راحت تر و ماندگارتر ميکند.
يکي از ابعاد اساسي نظام آموزش و پرورش ابتدايي، موضوع برنامه درسي اين دوره است (موسيپور، ١٣٨٧).