Abstract:
پژوهش حاضر درصدد شناسایی ویژگیهای عناصر نه گانه برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی برمسئله است. رویکرد پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان 13 نفر (4 نفر مرد و 9 نفر زن) از دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان بودند که درس «آموزش به روش بازی» را انتخاب کرده بودند. برای اجرا، ابتدا موافقت مدیر گروه، استاد و دانشجویان حاصل شد. برای اجرای رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله، از راهنمای گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه گلاسکو استفاده گردید. این رویکرد در ده گام پیاده سازی و اجرا شد. برای گردآوری داده ها با رعایت قاعده اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در تجزیهوتحلیل از رویکرد چهار مرحله ای گئورگی (1970) استفاده شد. این چهار مرحله عبارتاند از: 1) مرور دادهها، 2) تدوین راهنمای کدگذاری، 3) سازماندهی دادهها، 4) طبقهبندی و کدگذاری دادهها. برای تحلیل، کدگذاری متن مصاحبه ها و رسم الگوی اولیه از محیط نرم افزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان دادند، ویژگیهای عناصر نهگانه برنامه درسی کلاین با ملاحظه تجربیات دانشجویان به صورت زیر بودند: عنصر اهداف دست کم دو ویژگی، عنصر محتوا سه ویژگی، عنصر روشهای تدریس سه ویژگی، دستکم چهار ویژگی برای عنصر فعالیتهای یادگیری فراگیران، برای عنصر گروهبندی فراگیران شش ویژگی، چهار مضمون برای عنصر فضای آموزشی، ویژگی عنصر زمان آموزش حول دو مضمون، ویژگی عنصر مواد و منابع در سه مضمون و ویژگی عنصر ارزشیابی را می توان در حول پنج مضمون فرعی تقسیم بندی نمود. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن بود که این رویکرد در بعضی عناصر قدرتمند بوده و ویژگیهای آن در عناصری مانند اهداف، محتوا، گروهبندی، و «مواد و منابع آموزی» چالش زا است. در مجموع دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند چراکه صلاحیتهای علمی و عملی آنان را بهبود بخشیده است. علاوه بر این ازنظر دانشجویان عناصر «راهبردهای یاددهی-یادگیری»، «فعالیتهای یادگیری»، «فضای آموزشی» و «ارزشیابی» این رویکرد رضایتبخش بودند. ویژگیهای عنصر زمان رضایت-بخش نبودند، بعضی از ویژگیهای عناصر اهداف، محتوا، گروهبندی، و «مواد و منابع آموزی» چالش زا بوده و بعضی دیگر رضایتبخش بودند. بدینترتیب دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند.
The current research aims to identify the characteristics of the nine elements of the
Inverted Problem based approach from the point of view of Preschool teacher training
students. The method was qualitative with a phenomenological approach. Participants
were 13 pre-school teacher students (4 men and 9 women), among whom had chosen
the course "Training by the game”. So, first the agreement of the Head of Department,
professor and students were obtained. Then Implementation were done based on the
Guidance of the Department of Medical Genetics at the University of Glasgow. This
approach was implemented in ten steps. In collecting the required data, two techniques
of voice recording, note-taking and text writing were conducted from nine
participants, by semi-structured interviews. The four-step approach of Georgy (1970)
was used in the analysis. These four steps are: 1) data review, 2) writing a guide for
coding, 3) organizing data, 4) classifying and coding data. Analysis and coding of
interview text were done using MAXQDA10 software. The findings of the research
showed that the characteristics of the nine elements of Klein's curriculum, considering
the students' experiences, were as follows: the objectives element has at least two
characteristics, the content element has three characteristics, the teaching methods
element has three characteristics, and at least four characteristics for The element of
learners' learning activities has six features for the element of grouping learners, four
themes for the educational space element, the feature of the teaching time element
around two themes, the feature of the materials and resources element in three themes
and the feature of the evaluation element can be around five sub-themes. Divided. The
results of the current research indicated that this approach is powerful in some
elements and its characteristics are challenging in elements such as goals, content,
grouping, and "learning materials and resources". In general, the student-teachers
were satisfied with learning and teaching with an inverted problem-based approach
because it improved their academic and practical skills.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان دادند، ويژگي هاي عناصر نه گانه برنامه درسي کلاين با ملاحظه تجربيات دانشجويان به صورت زير بودند: عنصر اهداف دست کم دو ويژگي، عنصر محتوا سه ويژگي، عنصر روشهاي تدريس سه ويژگي، دست کم چهار ويژگي براي عنصر فعاليت هاي يادگيري فراگيران، براي عنصر گروهبندي فراگيران شش ويژگي، چهار مضمون براي عنصر فضاي آموزشي ، ويژگي عنصر زمان آموزش حول دو مضمون، ويژگي عنصر مواد و منابع در سه مضمون و ويژگي عنصر ارزشيابي را مي توان در حول پنج مضمون فرعي تقسيم بندي نمود.
در اين رويکرد سعي بر اين است تا علاوه بر مشخص ساختن اطلاعات و دانش فراگيرنده در مورد مسئله ، دانش گذشته و پ ن يشي را 1- Youngerman & Culver 2- Lenkauskaitė 3- Ravn and Jensen 4- constructivist epistemology 5- Wedel 6- Okolie 7- Kuvac & Koc سازماندهي و در راستاي پاسخ به مسئله بهبود بخشند، و فرآيند يادگيري را ن زي فعال و ترغيب نمايند (ويدل و همکاران، ٢٠١٩).
با در نظر گرفتن اين موارد، پژوهش حاضر درصدد است به اين سوال پاسخ دهد که : با تحليل تجربه زيسته دانشجويان رشته تربيت مربي پ ش ي از دبستان دوره کارشناسي ، ويژگيها و مشخصه هاي عناصر نه گانه برنامه درسي کلاين ، بعد از پيادهسازي و اجراي رويکرد وارونه مبتني بر مسئله براي تدريس درس «آموزش از طريق بازي» چگونه است ؟.