Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نوآوری در اقتصاد کنونی، منابع انسانی از اهمیت فزایندهای برخوردار شده است. لذا، در این پژوهش به ارائه الگوی منابع انسانی نوآور در سازمانهای دولتی ایران پرداخته شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع استفاده، کاربردی است و در آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در بخش کیفی از استراتژی تحلیل مضمون کلارک و براون جهت شناخت مضامین بهرهگیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل 520 نفر از مدیران، معاونان و کارکنان سازمانهای دولتی بود که تعداد 220 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادهها کیفی از طریق کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی و نرم افزار مکس کیو دی ای و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزاراسمارت .پی. ال. اس انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی پنج مضمون فراگیر (بعد) و دوازده مضمون سازماندهنده (مولفه) شامل1. فردی(ویژگیهای رفتاری، انگیزشی، شخصیتی/حالات روانی)، 2. بومی-دولتی(دولتی، ارزشی_انسانی)، 3.سازمانی(کارکردی، قابلیت/ ظرفیت سازی)، 4.فرآیندی(نهادینه سازی، سنجش و ارزیابی، بسترسازی و اجرا) و 5.محتوایی(تفکر انتقادی، تفکر خلاق) بود.
نتیجهگیری: الگوی نهایی پژوهش شناخت جامعی از ابعاد خلاقیت و نوآوری در حوزه منابع انسانی ارائه مینماید و از آن میتوان به عنوان مبنایی برای تصمیمات و اقدامات مدیران جهت توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران استفاده کرد.
Background and Purpose: The purpose of this study is to explain, explain and present the model of innovative human resources with a mixed approach in Iranian government organizations. Methodology: The present study is exploratory mixed method (qualitative-quantitative) in terms of the nature of the data. In terms of purpose, it is developmental-applied and in terms of implementation method, it is descriptive-survey type. The statistical sample includes 221 employees of government organizations. The data collection tool was a researcher-made interview and a questionnaire. MaxQda software was used for data analysis in the qualitative part for coding, and confirmatory factor analysis and Smart PLS software were used in the quantitative part. Findings: Findings indicate the identification of five global themes (dimensions) and twelve organizing Themes components that include 1. Individual (behavioral characteristics, motivation, personality / mental states) and 2. Indigenous-government (governmental, value-human) 3. Organizational (functional, capability / capacity building) 4. Process (institutionalization, measurement and evaluation, context and implementation) 5. Content (critical thinking, creative thinking). Conclusion: The final research framework should provide a comprehensive understanding of the dimensions of creativity and innovation in the field of human resources. Also, its implementation in government organizations can be considered useful and practical.