Abstract:
هدف اصلی از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در ایجاد برند گردشگری خوراک در شهر شیراز میباشد. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارشناسان و صاحبنظران حوزه گردشگری و هتلداری و همچنین متخصصین صنعت خوراک، آشپزی و رستوران داری و گردشگران است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ١٠ خبره جهت انجام تحلیل انتخاب شدند. ابتدا با توجه به ادبیات تحقیق و مقالات و پژوهشهای صورت گرفته به کمک تکنیک تحلیل محتوا عوامل شناسایی شدند و ١٣ عامل که شامل بود تبلیغات و استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی در این حوزه، کیفیت غذا، نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه، ارگانیک بودن مواد غذایی استفاده شده و آگاه ساختن افراد از این موضوع، قیمت غذاف سبک پخت و پز، اصالت غذا (قدمت، داشتن آداب و رسوم خاص در مورد غذاها)، طراحی منحصر به فرد و جذاب برندف آگاه ساختن افراد از برند (از جمله مشارکت جامعه محلی)، اعتمادسازی برند، ایجاد حس خوب نسبت به برند، تنوع محصولات غذایی و سرمایه گذاری حوزه گردشگری خوراک شناسایی شد.
The main purpose of this research is to identify the effective factors in creating food tourism brand in Shiraz city.
The statistical population in this research includes all experts and experts in the field of tourism and hotel
management, as well as experts in the food, cooking and restaurant industry, and tourists, who were selected
using the purposeful sampling method of 10 experts to perform the analysis. First, according to the research
literature and articles and researches, factors were identified with the help of content analysis technique, and 13
factors included advertising and the use of new advertising tools in this field, food quality, trained manpower in
this field, organic ingredients. the food used and making people aware of this issue, the price of the food, the
style of cooking, the authenticity of the food (ancient, having special customs about the food), the unique and
attractive design of the brand, making people aware of the brand (including community participation local),
building brand trust, creating a good feeling towards the brand, variety of food products and investing in food
tourism were identified.