Abstract:
در دهههای اخیر تلاش برای بازتعریف هویت فردی بر مبنای تصور افراد از شرایط بدنی و ظاهر خود و تلاش برای مدیریت بدن، موضوعی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه رسانههای جمعی در دو شکل رسانههای تحت نظارت رسمی دولت شامل روزنامه و مجلات، رادیو، تلویزیون و رسانههای بدون نظارت یا کمتر قابل کنترل رسمی شامل ماهواره، اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی، تلفن همراه، با مدیریت بدن است. برای بررسی این رابطه، از نظریههای جهانیشدن استفاده شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محققساخته است. حجم نمونه 384 نفر است که از بین زنان 15 تا 45 سال شهر میاندوآب در سال 1393 نمونهگیری شده است. نمونهگیری به شیوه خوشهای چندمرحلهای انجام یافته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین استفاده از رسانههای تحت نظارت و مدیریت بدن رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. اما بین استفاده از رسانههای بدون نظارت با مدیریت بدن رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 39 درصد از تغییرات مدیریت بدن پاسخگویان را تبیین کنند.
Machine summary:
از میـان مهـم تـرین پـژوهش هـای داخلی و خارجی صورت گرفته در این حوزه میتوان به موارد زیر اشاره نمود: فـاتحی و اخلاصـی (١٣٨٧) در پژوهشـی بـا عنـوان «مـدیریت بـدن و رابطـۀ آن بـا پذیرش اجتماعی بدن »، نشان دادند که میانگین مدیریت بدن برابر با ٦٢/٨ درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همۀ وجوه آن اعم از آرایشـی، مراقبـت و...
یافته های پـژوهش ادیبـیسـده و همکـاران (١٣٩٠) در پـژوهش شـان تحـت عنـوان «تبیین جامعه شناختی مدیریت بدن در میان زنان » حاکی از آن است کـه مـدیریت بـدن در میان زنان ١٥ ساله و بالاتر شهر تبریز از سطح متوسـط بـه پـایینی برخـوردار اسـت و بین متغیرهای مقایسۀ اجتماعی بـدن ، گـروه هـای مرجـع ، سـرمایۀ فرهنگـی، اقتصـادی، تحصیلات و مدیریت بدن در میان زنان همبستگی معناداری وجود داشته و این متغیرهـا توانسته اند تا ٣٧ درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین کنند.
1- Xiao Hui & Min. 2- Slevec & Tiggemann.
جدول ٤: آزمون تفاوت میانگین مدیریت بدن پاسخگویان بر حسب انواع رسانه های تحت نظارت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آماره هـای جـدول شـماره ٥ نشـان دهنـدة آن اسـت کـه بـین متغیرهـای اسـتفاده از اینترنت ، شبکه های اجتماعی مجازی، شبکه های ماهواره ای و تلفـن همـراه بـا مـدیریت بدن رابطۀ معناداری وجود دارد.