Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزشهای دینی- اسلامی بر پرهیز از تجمل گرایی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از جهت نحوه گردآوری دادهها و میزان کنترل متغیرها، از نوع پژوهشهای توصیفی - پیمایشی میباشد. جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد میباشد. جهت تعیین حجم افراد نمونه به جدول مورگان استناد شد و تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به طور کلی در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی همچون جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطی از آزمونهایی همچون آزمون t تک نمونهای، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در آموزشهای دینی- اسلامی، با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معنیداری دیده میشود. بدین ترتیب با توجه به نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره میتوان گفت آموزشهای دینی تاثیر معنیداری بر کاهش تجمل گرایی در دانشآموزان داشته است.
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of religious-Islamic education on abstinence from luxury in elementary school students of Lamard city. This research is applied in terms of purpose, and in terms of the method of data collection and the degree of control of variables, it is a descriptive-survey type of research. The population studied in the current research includes all elementary school students in Lamard city. Morgan's table was used to determine the sample size and 200 people were selected as a sample. A researcher-made questionnaire was used to collect information. In general, at the level of descriptive statistics, indicators such as frequency distribution tables, mean and standard deviation were used, and at the level of inferential statistics, tests such as one-sample t-test, one-way analysis of variance and correlation test were used. The results of multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the average post-test scores of two groups in religious-Islamic education, with the control of the pre-test effect. Thus, according to the results of the multivariate covariance analysis, it can be said that religious education has had a significant effect on reducing luxury in students.
Machine summary:
بدین ترتیب با توجه به نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره می توان گفت آموزش های دینی تاثیر معنی داری بر کاهش تجمل گرایی در دانش آموزان داشته است .
بنابراین بر اساس مطالب بیان شده مساله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا آموزش های دینی - اسلامی بر پرهیز از تجمل گرایی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد تاثیر دارد؟ ٢-١- اهمیت و ضرورت تحقیق از جمله آسیب های جدّی در جامعه ما، روحیه اسراف و مصرف زدگی است که با هیچ یک از آموزه های دینی و ملّی ما سازگار نیست و با ضرورت های اجتماعی امروز کشورمان نیز مغایرت آشکار دارد.
سیدی نیا (١٣٩٤) در پژوهشی با روش اسنادی، تحلیل محتوا و توصیفی، مصرف گرایی را از منظر آموزه های اسلامی بررسی کرده و نتیجه گیری می کند که مصرف به خودی خود پدیده ای مذموم نیست و اسلام نیز مسلمانان را برای ت أمین نیازهای زندگی تشویق می کند، اما مصرفگرایی و هدف قرار دادن مصرف آثار منفی داشته ، همسو با مفاهیمی چون اسراف ، تبذیر بوده و از دید اسلام مذموم شمرده شده است .
١-٩- ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش برای سنجش میزان تاثیر آموزش های دینی- اسلامی بر پرهیز از تجمل گرایی از پرسشنامه محقق ساخته ٢١ سوالی و بسته آموزشی اصلاخ الگوی مصرف استفاده شد.
بدین ترتیب با توجه به نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره میتوان گفت آموزش های دینی - اسلامی تاثیر معنیداری بر پرهیز از تجمل گرایی در دانش آموزان داشته است .