Abstract:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر پدیده صخره شیشه ای بر یادگیری موثر از تجربه و انتقال یادگیری با نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان زن است.
روش
این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن ادارات آموزش وپرورش خراسان شمالی در سال 1397 به تعداد 111 نفر بود که به صورت تمام شماری انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه گردآوری و با نرم افزارهای اس پی اس اس و ایموس تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها:
ضریب مسیر بین متغیر پدیده صخره شیشه ای و انتقال یادگیری و یادگیری موثر از تجربه در مدل اثر کامل، معنی دار است. میانجی گری برای متغیر خودکارآمدی در رابطه بین دو متغیر پدیده صخره شیشه ای و انتقال یادگیری وج ود دارد. مسیر غیرمستقیم پدیده صخره شیشه ای، خودکارآمدی و انتقال یادگیری با توجه به ضریب مسیر 315/ 0- در سطح 05/ 0 معنادار است. متغیر خودکارآمدی نقش میانجی دارد، ضریب مسیر بین پدیده صخره شیشه ای، انتقال یادگیری در حضور متغیر خودکارآمدی (217/ 0) و در سطح 05/ 0 معنی دار است، خودکارآمدی رابطه بین پدیده صخره شیشه ای و انتقال یادگیری را به صورت جزیی میانجی گری می کند.
نتایج
یادگیری موثر از تجربه و انتقال یادگیری به محیط کار می تواند تضمین کننده بالا بردن کیفیت خدمات زنان باشد و از این طریق سبب معرفی بهتر توانمندی های زنان در سازمان خواهد شد و به تدریج سدهای نامریی پیشرفت را در خواهد نوردید.
The purpose of this study was to investigate the relationship between effective learning from experience and transfer of learning with glass cliff phenomenon with the role of self-efficacy mediator of education staff in North Khorasan in 1397. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study was the total number of 111 employees in the education and training of the northern Khorasan province in 1397. The data collection tool in this research is a questionnaire and SPS 24 and Amos 22 software were used. According to the results, the path coefficient between the variable of the glass cliff phenomenon and the transfer of learning in the full effect model, with 95% confidence is significant. There is mediation for the self-efficacy variable in the relationship between the two variables of glass cliff phenomena and learning transfer. An indirect phenomenon of glass cliffs → self-efficacy → learning transfer with a path coefficient of 315/0-is significant at a level of 0/05. And the automated variable has a mediator role. And the path coefficient between glass cliff phenomena and learning transfer in the presence of self-efficacy variable (0. 27) and is significant at the level of 0. 05. Self-efficacy mediates the relationship between the glass cliff phenomenon and the transfer of learning. Also, the glass rock phenomenon has a significant negative effect on effective learning experience. The glass-rock phenomenon has a significant negative effect on learning transfer. The glass-rock phenomenon has a significant positive effect on self-efficacy.