Abstract:
هرمنوتیک به عنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی و تفسیر متون، یا همان علم تاویل، شیوهای است که به دنبال کشف رمزها و معنای نهفته در متون است به عبارتی دیگر، خوانش و نظریهی مهم گفتمانها در ارتباط با تفسیر متن است یعنی هنر گفتمانهایی همچون زبان، متون و توضیح معنای این گفتمانهاست. هدف این روش باز نمایی و باز تجربهای از فرایند خلاق قصد نویسنده، از طریق قاعدهمند کردن روشها و تکنیکهای تفسیری؛ جلوگیری از بد فهمی و سوء فهم؛ و دست یافتن به درجهای از فهم که درستتر از بقیه و نزدیکتر به خواستهی آفریننده اثراست که کاربرد زیادی در پژوهشهای علوم انسانی، بویژه علوم رفتاری دارد. در این مقاله با استفاده از رویکرد فرا تحلیل که نوعی پژوهش دربارهی پژوهشهای نشر یافته است و با ترکیب مقالات منتشره، ابتدا واژهشناسی پژوهش هرمنوتیک و سپس مبانی فلسفی، تاریخچهی پیدایش، تعاریف آن بیان شده، در ادامه به مقایسهی آن با سایر روشها، وجوه تمایز و انتقادات وارده به آن پرداخته شده است.
Hermeneutics as one of the methods of qualitative research and interpretation of texts, or the science of interpretation, is a method that seeks to discover the codes and meaning hidden in texts. , the texts and explanation of the meaning of these discourses. The purpose of this method is to represent and re-experience the creative process of the author's intention, through regularizing interpretative methods and techniques; Avoiding misunderstandings and misunderstandings; And achieving a degree of understanding that is more correct than others and closer to the desire of the creator of the work, which has a lot of use in humanities research, especially behavioral sciences. In this article, using the meta-analysis approach, which is a type of research about published research, and by combining published articles, first the terminology of hermeneutic research, and then the philosophical foundations, history of its origin, its definitions are stated, and then it is compared with other methods, aspects The distinction and criticisms have been addressed
Machine summary:
تحلیل هرمنوتیک؛ روششناسی مبنایی ارتقاءاعتبار و ارزش علوم انسانی فاطمه حیدری 1 سیف الله فضل اللهی قمشی 2 صص 41-60 تاریخ دریافت: 28/10/1399 تاریخ پذیرش: 15/5/1400 چکیده هرمنوتیک به عنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی و تفسیر متون، یا همان علم تأویل، شیوهای است که به دنبال کشف رمزها و معنای نهفته در متون است به عبارتی دیگر، خوانش و نظریهی مهم گفتمانها در ارتباط با تفسیر متن است یعنی هنر گفتمانهایی همچون زبان، متون و توضیح معنای این گفتمانهاست.
تاریخچهی پیدایش و روند تکامل روش تحلیل هرمنوتیک هرمنوتیک از نظر تاریخی به پنج دوره تقسیم میشود: 1- هرمنوتیک کلاسیک شلایر ماخر و ویلهلم دیلتای، معتقد بودند که یک معنای غایی و یک فهم نهایی از اثر وجود دارد؛ وظیفهی مفسر است که با شناخت اثر، بررسی نشانههای درون متنی و اصلاح روش تفسیر تلاش کند تا به بدان «معنای نهایی» دست یابد ( خنیفر و مسلمی، 1396، ص.
Principles and methods of qualitative research, Tehran: Islamic Azad University Publications, Science and Research Unit.
Hermeneutics as a research method in religious sciences.
[in perseian] the relationship between the professional development of education workers and their job satisfaction and emotional self-awareness Maryam afzalkhani , Email: afzalkhani_mr@yahoo.
com -Assistant Professor, Department of Educational Science department , Islamic Azad University Garmsar unit, Garmsar,irana Abstract: The purpose of this research was to examine the relationship between the professional development of education workers and their job satisfaction and emotional self-awareness.
Three standard questionnaires of Ayubi's staff professional development (2013), Abbasi's career vitality (2013) and emotional self-awareness of Nestorm and Davis (2002) were considered as data collection tools.