Abstract:
این پژوهش به بررسی بازنمایی سیاسی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی میپردازد. به عنوان فرض اصلی پژوهش میتوان گفت که بازنمایی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی، رابطه مستقیمی با سطح روابط سیاسی دو کشور در طی سالیان مختلف داشته است. بر این اساس، چگونگی تاثیر سیاست بر بازنمایی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی پرسش اصلی این پژوهش است. برای پاسخ به این پرسش، ایده بازنمایی شرور قهرمان در سینما، به عنوان رویکرد نظری مورد -
استفاده قرار میگیرد. در این پژوهش از روش تحلیل کیفی برای مطالعه بازنمایی سیمای کشورکره شمالی در سینمای کره جنوبی بر مبنای الگوی بازنمایی شرور قهرمان، استفاده میگردد. بر همین اساس - 11 فیلم انتخاب شده اند که انعکاس 3 دوره تحول تاریخی روابط میان دو کشور را که در فیلمهای سینمایی بازنمایی شدهاند، مورد بررسی قرار میدهند. در دوره اول (1998-1945 )روابط سیاسی مخاطره آمیزی میان دو کشور وجود داشت. در فیلمهای این دوره تصویری دهشتناک از کره شمالی ارائه میگردد. در دوره دوم( 2008 - 1998 ) با شروع مذاکرات صلح، تصویری همدلانه از کره شمالی در سینما کره جنوبی انعکاس مییابد. همچنین پیام اتحاد دو کره، بسیار در این فیلمها پررنگ است. در دوره سوم( 2023 - 2008 )با
شکست مذاکرات صلح، فیلمهای کره جنوبی به ارائه تصویری به دور از اغراق از وضعیت دو کره روی میآوردند. پیام اصلی فیلمهای این دوره این است که شاید دو کره نتوانند متحد شوند اما میتوانند با یکدیگر در برابر خطرات همکاری کنند.
Machine summary:
در این پژوهش از روش تحلیل کیفی برای مطالعه بازنمایی سیمای کشورکره شمالی در سینمای کره جنوبی بر مبنای الگوی بازنمایی شرور- قهرمان ، استفاده می گردد.
پرسش اصلی را این گونه می توان مطرح کرد که بازنمایی سیاسی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی چگونه است ؟ برای یافتن پاسخ به این پرسش ، ١١ فیلم در سه دوره تاریخی مورد بررسی قرار خواهند گرفت .
(٢٠٠١:٤ :Chen ) در این مطالعه هدف برجسته نمودن دلالت های آشکار و پنهان سیمای سیاسی کره شمالی در فیلم های سینمای کره جنوبی است .
(٢٠١٩ :Husarski ) با مشاهده فیلم های سینمای کره جنوبی در این زمان می توان نتیجه گرفت که هدف عمده فیلم ها ترسیم چهره ای ضد انسانی و ترسناک از نظام سیاسی کره شمالی بوده است .
در این دوران نوعی خوشبینی برای پایان اختلافات سیاسی و شکل گیری آرمان کره ای متحد در فیلم های کره جنوبی به تصویر کشیده می شود.
از این رو تصویری شرورانه از دولتمردان ارائه می شود همچنین به تصویر کشیدن ماهیگیری از کره شمالی به عنوان فردی دارای اصولی اخلاقی که رویای بازگشت به کشور خود را دارد در یک فیلم ساخته شده در کره جنوبی، جالب توجه است .
شخصیت قهرمان فیلم مردی منضبط با اصول اخلاقی مهین پرستانه است که در مقابل دو دولت کره شمالی و جنوبی قرار می گیرد و در این راه حاضر به فداکاری های بزرگی می باشد.
New Korean Cinema Breaking The Waves, Columbia University Press.
Rediscovering Korean Cinema: Piagol ,Realism and Melodrama in the Anti- communist Film, University of Michigan Press.