Abstract:
در دنیای امروز، مشارکت کارکنان در سازمان یکی از پیششرطهای مهم توسعه سازمانی محسوب میشود. عواملی موجب میگردد تا کارکنان مشارکت چندانی در بیان نظرات خود در سازمانها نداشته باشند و سکوت پیشه کنند. این مسأله به بحران سکوت سازمانی منتهی میشود. این تحقیق با هدف شناسایی، اولویتبندی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر سکوت سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام رسیده است. بدین منظور، با توجه به پیشینه پژوهش، مدلی مفهومی برای تبیین روابط میان متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. این تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. کلیه مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح عالی، میانی و اجرایی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که برابر با 424 نفر هستند. حجم نمونه شامل 206 نفر است که بر اساس فرمول برآورد میانگین یک صفت کمی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنلی از صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Spss/Win 20مورد محاسبه قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای سازمانی- مدیریتی، رفتاری و ارتباطی- تعاملی بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تبیین سکوت سازمانی کارکنان هستند.
In today's world, employee participation in the organization is one of the important preconditions for organizational development. Factors cause employees to be less involved in expressing their views in organizations and to remain silent. The purpose of this study is to identify, prioritize and analyze the factors influencing organizational silence. For this purpose, according to the literacher review, a conceptual model to explain the relationships between research variables was evaluated. This research is descriptive-causal of survey type and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consisted of all managers of the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare at the highest, middle and executive levels, 206 of whom were based on the formula of estimating the mean of a quantitative trait (one sample) in descriptive studies for a limited community. Stratified sampling was selected and studied according to the sample size. The research tool was a researcher made questionnaire that was prepared from theoretical literature of research and interview with experts and its content validity was confirmed by a group of academic experts. Reliability of the research instrument was obtained by completing 30 questionnaires and calculating Cronbach Alpha (0/81). Due to the nature of the data, heuristic factor analysis technique was used in Spss/ Win 20 software. The results showed that the organizational-managerial, behavioral and communication-interactive components are the most important factors in explaining the factors affecting organizational silence, respectively.