Abstract:
امروزه؛ ارتقا سطح عملکرد آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالشهای اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاستهای مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازکارهای هوش سازمانی یکی از مهمترین آنان به شمار میرود. از طرفی چابکی سازمانی، فرآیندها و افراد سازمان را با تکنولوژی پیشرفته همگام ساخته و نیازهای کارکنان را بر اساس محصولات و خدمات با کیفیت خود و در یک قالب زمانی نسبتا کوتاه رفع میکند. پژوهش حاضر به مطالعه بررسی تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان تهران با توجه به نقش میانجی چابکی سازمانی میپردازد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی میباشد. همچنین جامعه آماری این پژوهش را کلیة کارکنان مربوطه در ادارات سازمان آموزش و پرورش استان تهران تشکیل میدهد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 259 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده میباشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0. 849 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تایید قرار گرفتهاند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار لیزرل و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هوش سازمانی بر چابکی سازمانی و عملکرد سازمانی سازمان آموزش و پرورش استان تهران. همچنین نتایج نشان میدهد تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی معنادار شده است.
Today, the promotion of the level of educational performance for the realization of the knowledge-based economy has been one of the main challenges facing managers and planners. In this regard, different policies have been applied that changes in organizational intelligence mechanisms are one of the most important Is counting. On the other hand, organizational agility synchronizes organizational processes and individuals with advanced technology and satisfies the needs of employees based on their quality products and services in a relatively short time frame. The present study aims to study the impact of organizational intelligence on the educational performance of the training organization And cultivating Tehran province according to the role of intermediary organizational agility. The research method is descriptive, survey and correlation type. Also, the statistical population of this study is all of the relevant staff in the offices of the Education Organization of Tehran province.The sample size was determined using Cochran's formula of 259 people and the method of sampling was simple random sampling. The research data were collected by library and field method and the tools used in the questionnaire. The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha (0.849) and the validity of the tool was confirmed by the content method. The research data were analyzed using descriptive and inferential statistics using descriptive and inferential statistics. The results of this study indicate that organizational intelligence on organizational agility and organizational performance of the education organization of Tehran province. The results also show The effect of organizational agility on organizational performance has been significant.